در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان مطرح شد؛
کد خبر: ۱۱۱۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲ 13 June 2023

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با حضور فرماندار شهرستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.


به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به ریاست مسلم مخفی، فرماندار شهرستان همدان و با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ اسدالله ربانی‌مهر، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان؛ مجتبی زارعی، رئیس اداره سیاسی، اجتماعی فرمانداری همدان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در محل فرمانداری همدان برگزار شد.


عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه انجمن کتابخانه‌های عمومی اتاق فکری برای تدون راهبردها و سیاست‌های کتابخانه‌ها است اظهار کرد: از شهردارانی که با کتابخانه‌های عمومی همکاری داشتند باید قدردان کرد و قطعاً در انجمن استان این اقدام را انجام خواهیم داد.


وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در راستای رویکرد جدیدی که در پیش گرفتند نسبت به تقویت مهارت‌ها در حوزه‌ها مختلف به ویژه رونق گرفتن کسب و کارهای خرد و خانگی ورود کردند افزود: در حال حاضر در تلاش هستیم تا با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه نسبت به تأمین و تجهیز کتابخانه‌ها به منابع مورد نیاز در حوزه کسب و کار اقدام کنیم.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه بازطراحی کتابخانه مرکزی همدان به منظور بهسازی و بازنگری فضاها در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون روزانه یک هزار نفر در سالن‌های کتابخانه مرکزی مشغول مطالعه هستند و مراجعه علاقمندان هر روز رو به افزایش است.


وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ما بهسازی کتابخانه قدیمی است، ادامه داد: کتابخانه‌های آزادی، مدرس و سی مهر نیاز به توسعه و بهسازی دارند و تقاضا داریم که بودجه لازمه از محل تملک دارایی از سوی فرمانداری برای این کتابخانه‌ها دیده شود.

اسدالله ربانی‎‌مهر، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان در این جلسه با بیان اینکه اقدامات خوبی در کتابخانه‌های عمومی در چند سال اخیر انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت، برنامه ریزی بسیار حائز اهمیت است و همه دستگاه‌ها باید با تمام امکانات به میدان بیایند.


وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی زیرساخت‌های بسیار خوبی در مناطق شهری و روستایی را فراهم کردند افزود: بنابراین با تولید محتوا مناسب و اطلاع رسانی، می‌توان اوقات فراغت خوبی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرد و فرزندان خود را با کتاب انس دهیم.


معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان با اشاره به اینکه ورود کتابخانه‌های عمومی به حوزه کسب و کار یک اقدام خوب و خلاقانه است، تصریح کرد: در این راه همکاری با فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند راهگشا باشد و به تأمین نیروی انسانی ماهر کمک کند.


وی با بیان اینکه در همه برنامه‌ها جامعه هدف و برنامه جامع را باید در نظر گرفت، ادامه داد: در پارک‌ها و مناطق پر رفت و آمد برنامه‌های کتابخوانی در نظر گرفته شود تا بتوان از فصل تابستان به نحو مطلوبی بهره برد.


ربانی‌مهر همچنین خاطرنشان کرد: محله‌های فاقد کتابخانه در همدان را باید مورد بررسی قرار داد و زمین مناسب را تأمین کرد. در حال حاضر مناطقی چون شهرک بهشتی فاقد کتابخانه است و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.


سیدعلی‌اصغر طباطبایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه 27 کتابخانه با 48 کتابدار در شهرستان همدان در حال خدمات رسانی هستند، اظهار داشت: توسعه کتابخانه‌های عمومی به اشکال مختلف با همکاری دولت و خیرین در شهرستان همدان در حال انجام است. کلنگ احداث کتابخانه عمومی در روستاهای کوزره و دهپیاز توسط بانک پاسارگاد زده شده است که ابتدا قرار بود هر یک 130 متر مربع باشند که بر اساس درخواست اهالی و نگاه مدیرعامل بانک پاسارگاد هر کدام به ترتیبا به 207 و 260 متر مربع افزایش یافتند. به همین دلیل نقشه‌های جدید در حال طراحی بوده و عملیات احداث به زودی آغاز می‌شود.


وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای پر کردن اوقات فراغت برای اعضای کتابخانه‌های عمومی برنامه ریزی و پیش بینی شده است، افزود: کارگاه‌های مختلف ادبی، دینی، مهارتی و آموزشی در نظر گرفته شده که در تمامی کتابخانه‌های عمومی شهرستان و کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود. همچنین کارگاههای مشاوره و مهارت‌های اجتماعی در طول تابستان در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‎شود. 


رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان ادامه داد: مرکز آفرینش‌های هنری ( هنرمندشو) مبتنی بر کسب و کاردر کتابخانه عمومی شهیدان حجازی همدان شامل کارگاه‌های طراحی، پتینه کاری، رزین کاری، نقاشی، چوب (معرق، منبت)، چرم، عکاسی، دوخ، سفال، ویترای و.... راه اندازی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار