دبیر اولین همایش ملی صرفه جویی انرژی در ساختمان گفت: ساختمان‌های موجود در کشور انرژی کارا نیستند بلکه محل هدر رفت انرژی شدند و این هدررفت از پوسته ساختمان اتفاق می‌افتد تاکید کرد: قانون اصلاح الگوی مصرف سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شد و وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا برای ساخت ساختمان‌های نوساز دارای انرژی کارا و سبز (هدررفت انرژی تاحد صفر) اقدام کند.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶ 19 October 2023

با رعایت الزمات مبحث ماده ۱۹ ساختمان، میزان هدررفت انرژی ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابددبیر اولین همایش ملی صرفه جویی انرژی در ساختمان گفت: با رعایت الزمات مبحث ماده ۱۹ ساختمان، میزان هدررفت انرژی ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش تابناک همدان؛ جمشید نعمتی در حاشیه همایش ملی صرفه جویی ساختمان‌ها در جمع خبرنگاران با بیان این که ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند باید برچسب انرژی دریافت کنند اظهار داشت: رده انرژی یک ساختمان و میزان رعایت الزامات انرژی در این برچسب مشخص می‌شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت امسال گذراندن دوره‌های صرفه جویی در ساختمان‌ها را برای مهندسان رشته عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و مهندسان تاسیسات برقی ساختمان و ناظران ساخت و ساز مسکن الزامی کرد.

دبیر اولین همایش ملی صرفه جویی انرژی در ساختمان اضافه کرد: از مرداد امسال گذراندن این دوره و عمل به ابلاغیه برای ارتقای پروانه نظام مهندسی مهندسان چهار رشته یاد شده الزامی شده است.

وی اجرای مبحث ۱۹ را یکی از راهکار‌های مهم برای صرفه جویی انرژی، مدیریت هدررفت مصرف انرژی به ویژه در ساختمان‌ها دانست و گفت: مبحث ۱۹ مقررات ملی با هددف صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها تدوین و ابلاغ شده است.

نعمتی با بیان این که ساختمان‌های موجود در کشور انرژی کارا نیستند بلکه محل هدر رفت انرژی شدند و این هدررفت از پوسته ساختمان اتفاق می‌افتد تاکید کرد: قانون اصلاح الگوی مصرف سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شد و وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا برای ساخت ساختمان‌های نوساز دارای انرژی کارا و سبز (هدررفت انرژی تاحد صفر) اقدام کند.

وی با اشاره به این که بیشتر جداره و کناره ساختمان‌های جدید استان همدان به عایق حرارتی که میزان هدررفت انرژی را به حداقل می‌رساند مجهز شدند اعلام کرد: ساختمان‌های موجود و قدیم ساخت نیز در صورت نوسازی و بازسازی ساختمان ملزم به رعایت این الزامات برای کاهش هدررفت انرژی هستند.

دبیر اولین همایش ملی صرفه جویی انرژی در ساختمان تاکید کرد: با رعایت الزمات مبحث ماده ۱۹ ساختمان، میزان هدررفت انرژی ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد که این در سبد هزینه‌ای خانوار عدد قابل توجهی است.

وی با بیان این که در طرح اقدام ملی مسکن ضوابط و الزامات مبحث ۱۹ رعایت شده است گفت: ضوابط و الزامات مبحث ۱۹ ساختمان، در کمتر از ۵۰ درصد مسکن مهر رعایت شده است.

نعمتی با اشاره به این که با در نظر گرفتن انرژی حاصل از الکتریسته و سوخت‌های فسیلی، ایران ۱۳ درصد منابع انرژی جهان را در اختیار دارد بیان کرد: در کشورمان با توجه به هدررفت انرژی و ناترازی در تولید و مصرف موجب بروز خللی از جمله قطعی برق و گاز در فصل‌هایی از سال شده است.

وی افزود: ۴۰ درصد از گاز کشور در بخش گرمایش و تولید آب گرم مورد نیاز ساختمان‌ها مصرف و هدر می‌رود درحالی که کشور‌های اروپایی کمتر از ۲۰ درصد ایران برای گرمایش یک متر مربع از ساختمان انرژی مصرف می‌کنند.

دبیر اولین همایش ملی صرفه جویی انرژی در ساختمان بیان کرد: سهم صنعت از مصرف گاز در ایران ۲۱ درصد و سهم ساختمان‌ها برای گرمایش و تولید آب گرم ۴۰ درصد است درحالی که منابع ما پایان پذیر هستند.

وی اضافه کرد: پیش بینی شده منابع شناخته شده نفت ما در ۱۳۰ سال آینده به پایان می‌رسد این در حالی است که رشد مصرف انرژی در چند سال گذشته ۵.۵ برابر شده است.

نعمتی ادامه داد: تداوم افزایش مصرف انرژی در ایران این کشور را در سال ۲۰۳۰ به وارد کننده انرژی تبدیل می‌کند.

همایش ملی صرف جویی انرژی در ساختمان با ابلاغیه دفتر تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار