استاندار کرمانشاه در حالی از رو شدن برگ برنده استان تا پایان سال جاری سخن به میان آورده و از تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین سخن به میان آورده است که پرونده مناطق هشت گانه همچنان در مرجله کارشناسی اولیه قرار دارد.
کد خبر: ۹۳۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴ 30 January 2021

استاندار کرمانشاه امروز در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است :" هم اکنون بررسی هشت منطقه آزاد در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما بعید است این مجمع به بیشتر از ۲ منطقه رای مثبت بدهد زیرا محدودیت های مختلفی در زمینه تصویب مناطق آزاد وجود دارد".

او با بیان اینکه موقعیت و ظرفیت منطقه آزاد قصرشیرین برای تصویب نهایی بالا است، گفت: چهار منطقه پیرانشهر، مریوان، قصرشیرین و مهران به عنوان مناطق همسایه کشور عراق در حال بررسی هستند اما بدون تعصب و با قاطعیت می‌توان گفت که مرکزیت مرز مشترک ایران و عراق قصرشیرین است.

 لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) پس از تصویب مجلس در سال 95 با مخالفت شورای نگهبان رهسپار مجمع تشخیص مصلحت نظام شد تا پس از بررسی نهایی ،نظرنهایی مجمع در خصوص این لایجه مهم مشخص شود.

در حالیکه هنوز پرونده لایحه هشت منطقه آزاد تجاری کشور مراحل کارشناسی خود در کمیسیون اقتصادی مجمع را به پایان نرسانده است ،معلوم نیست که استاندار کرمانشاه بر اساس کدامین معیارها به این سناریو دست یافته اند که تنها دو منطقه در مجمع به تصویب خواهد رسید و دست بر قضا یکی از این مناطق قصرشیرین در استان کرمانشاه خواهد بود !

این ادعای فاقد پشتوانه در حالی از سوی استاندار کرمانشاه مطرح شده است که ساعتی پیش دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام ،از اساس چنین ادعایی را در خصوص مناطق آزاد تجاری رد کرد وآن را  فاقد مبنا دانست .

دکتر حجت الله هاشم بیگی با بیان اینکه لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری هنوز در مرحله کارشناسی قرار دارد گفت : تاکنون مطالعات اولیه برای بررسی دقیق لایحه مناطق آزاد تجاری در هفت منطقه صورت گرفته است و به زودی نیز کار کارشناسی وبررسی میدانی منطقه آزاد تجاری بوشهر نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود : لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری که برای اظهار نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است همچنان در مرحله بررسی وکارشناسی قرار دارد و پس از پایان کارشناسی ،برای اعلام نظر در صحن مجمع به رای گذاشته خواهد شد.

هاشم بیگی با اشاره به ادعای مطرح شده در خصوص تصویب دو منطقه آزاد در مجمع بیان داشت : از آنجاییکه تاکنون اظهار نظری در این خصوص صورت نگرفته،هرگونه ادعایی در این خصوص فاقد وجاهت قانونی است ،چرا که اعضای مجمع و به صورت خاص کمیسیون اقتصادی هیچگونه اظهار نظری در این خصوص نداشته اند.

از آنجاییکه پرونده لایحه مناطق آزاد تجاری هشت گانه مسیر نهایی خود در دالان مجمع تشخیص مصلحت نظام را سپری می کند وهر استان نیر به فراخور ظرفیتها ،کارکرد ها وشاخصه های تعریف شده به دنبال کسب نتیجه در راستای منافع خود است ،بهتر است مدیران استان هایی که نامشان در لایحه موجود است با اظهار نظرهای فاقد پشتوانه سعی نکنند در مسیر بررسی نهایی این پرونده انحراف ایجاد نمایند .

بدیهی است چنانچه پرونده ایجاد مناطق آزاد تجاری هشت گانه مسیر منطقی وکارشناسانه خود را سپری کند ،منطقه آزاد تجاری مهران بدلیل برخورداری از مولفه های مهمی همچون ،امنیت ،سهولت ،قرابت با استانهای همسو با نظام ،زیرساختهای و مهمتر از همه نزدیکی به استانهای مهم کشور همسایه و دارا بودن عنوان مهم مرز امن غرب کشور بیش از دیگر مناطق موجود درکانون توجه اعضای مجمع قرار خواهد گرفت .نباید فراموش کرد که با شعار نمی توان مرز قصر شیرین را بعنوان مرز مشترک ایران وعراق معرفی کرد . 

اینکه استاندار کرمانشاه با نادیده گرفتن مولفه های مهم وبرجسته مرز مهران و دیگر استانهای همسایه خود ، از طریق تحمیل چنین نظراتی به اعضای مجمع ،دنبال رو کردن برگ برنده خیالی خود دراین پرونده است ،موضوعیست که باید مورد توجه رسانه ها ومدیران استان قرار گیرد . چرا که طرح چنین موضوعات منفعت طلبانه وگرفتن ژست  حق به جانب بودن از سوی مسوولین استان همسابه  می تواند زمینه ساز سناریویی خطرناک برای منافع استان ایلام باشد .

اگر چه مردم ومسئولین ایلامی هرگز پیشرفت وتوسعه همسایه شمالی خود را با منافع استان خود در تضاد وتباین نمی بییند و  این دوستان کرمانشاهی هستند هر از گاهی با بیان موضوعاتی موهوم ،سعی نموده اند منافع استان خود را با نادیده گرفتن منافع استان ایلام تامین نمایند.

البته اگر استاندار محترم کرمانشاه وعده دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام را مبنایی برای ادعای خود قرار داده اند ،بهتر است بدانند که ایشان در دیدار با امام جمعه ،مسئولین استان ایلام ودر جلسه شورای اداری استان ایلام حمایت خود را از ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران اعلام نمودند.

بیشتر بخوانید

پرونده منطقه آزاد تجاری مهران در ایستگاه شورای نگهبان /موافقت نمایندگان با جزییات لایحه مناطق آزاد تجاری

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
به لحاظ راه راه اهن دوبازارچه با کردستان وعراق وهمچنین سابقه تاریخی قصرشیرین برتری بیشتری داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار