حجت الاسلام اسلامی گفت: از جمله عواملی که باعث شد دستگاه اموی امام سجاد علیه السّلام را به شهادت برساند، وسعت نفوذی بود که آن حضرت در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در دل‌های مردم داشت.
کد خبر: ۹۹۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴ 03 September 2021
 حجت الاسلام اسلامی گفت: از جمله عواملی که باعث شد دستگاه اموی امام سجاد علیه السّلام را به شهادت برساند، وسعت نفوذی بود که آن حضرت در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در دل‌های مردم داشت.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از شفقنا؛ حجت الاسلام هادی اسلامی، استاد برجسته حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به شهادت جانسوز امام چهارم شیعیان گفت: شهادت امام سجاد علیه السّلام در روز ۲۵ محرم (سال ۹۵ هجری قمری) از شهرت بیشتری برخوردار است، هرچند عده‌ای هم دوازدهم محرم را روز شهادت ایشان می‌دانند. عمر شریف ایشان ۵۷ سال بوده که دو سال آن را در زمان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ده سال را در زمان امامت عموی خود حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و ده سال را در دوران امامت پدر خود سپری فرموده است و مدت امامت خود آن امام بزرگوار نیز ۳۵ سال بوده است.

وی افزود: حضرت علی بن الحسین علیه السلام در زمان خلافت ولید بن عبدالملک به شهادت رسید. ولید حاکم جبّار و ظالمی بود، که در دوره‌ی حکومت او، رفتار مروانیان و کارگزاران آن‌ها با دودمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، بنی هاشم و به خصوص امام سجاد علیه السلام بسیار ظالمانه و بی‌رحمانه بود. بعضی از مورخین معتقدند امام به دست ولید مسموم شد، و برخی دیگر معتقدند به دست هشام بن عبدالملک، که برادر خلیفه بود؛ اما به هر حال، او نیز نمی‌توانست بدون اجازه ولید، مرتکب قتل امام شود.

حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: ولید بن عبدالملک از همه کس بیشتر کینه امام سجاد علیه السلام را در دل داشت؛ او بار‌ها می‌گفت: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم»، این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند. او زهر کشنده‌ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و دستور داد تا این زهر را به امام بخوراند و او نیز دستور ولید را عملی کرد و سرانجام حضرت در ۵۷ سالگی در مدینه به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در جوار قبر مطهر عمویش امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام به خاک سپرده شد.

وی افزود: شیخ صدوق وقتی قاتلان ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ را می‌نویسند و به امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ می‌رسند، چنین آورده اند که: ولید بن عبد الملک به آن امام زهر داده و او را به قتل رساند.

حجت الاسلام اسلامی عنوان کرد: علامه مجلسی در بیان شرح جمله ابن طاووس می‌نویسد کسی که در ریختن خون امام سجاد ـ علیه السلام ـ شریک بود ولید بن عبد الملک است، باز در جای دیگر می‌فرماید: علی بن حسین ـ علیه السلام ـ را ولید بن عبد الملک زهر داده و به قتل رساند.

وی افزود: ابن شهر آشوب در مناقب از ابو جعفر بن بابویه (شیخ صدوق) نقل می‌کند که امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ را ولید بن عبد الملک مسموم کرد. طبری آوره است که علت وفات امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ سمی بود که ولید بن عبد الملک به آن حضرت داد.

حجت الاسلام اسلامی افزود: از جمله عواملی که باعث شد دستگاه اموی امام سجاد علیه السّلام را به شهادت برساند، وسعت نفوذی بود که آن حضرت در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در دل‌های مردم داشت. ایشان از طریق دعا‌ها و نشر معارف اسلامی در این مدت توانسته بود آگاهی لازم را در بین پیروانش تعمیق بخشد و همبستگی و وحدت را در بین آنان حفظ نماید؛ و نقش بسیار مهمّی در تبیین و معرفی نهضت امام حسین علیه السّلام و ایستادگی ایشان در برابر ظلم داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد علیه السلام در هر فرصت مناسبی که پیش می‌آمد ماجرای شهادت امام حسین علیه السّلام و همچنین اسارت و مظلومیت خود و خاندانش را مطرح می‌فرمودند و مردم را متوجه ظلم بنی امیه می‌نمودند. هر وقت امام می‌خواست آب بیاشامد، تا چشمش به آب می‌افتاد، اشک از چشمانش سرازیر می‌شد. هنگامی که سبب گریه آن حضرت را می‌پرسیدند می‌فرمود: «چگونه گریه نکنم، در حالی که یزیدیان آب را برای وحوش و درندگان بیابان آزاد گذاشتند، ولی به روی پدرم بستند و او را تشنه به شهادت رساندند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار