طرح بارورسازی ابرها توسط محققان خراسان جنوبی انجام شد

رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی گفت: بارورسازی ابرها به صورت تحقیقاتی و بومی به دو روش هوایی و زمینی در استان در حال انجام است و تست‌های مربوطه هم با موفقیت انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷ 08 November 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مجتبی علی‌آبادی روز سه‌شنبه در مجمع سالانه بسیجیان خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تیم تحقیقاتی که در استان داشتیم از سالیان قبل پروژه بارورسازی ابرها را به دلیل کم‌آبی شدید در منطقه کلید زدیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی از طریق ژنراتورهای زمینی و هوایی در دست اقدام است که به‌زودی به صورت تحقیقاتی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

علی آبادی عنوان کرد: مواد بارورسازی ابرها هم در استان ساخته شده اما به دلیل نبود دستگاه تست، به کشور روسیه ارسال کردیم که این کشور با آزمایش برروی مواد ارسالی و مقایسه آن این نمونه عالی خودش، تاییدیه استفاده از این مواد را ما به داد.

وی ادامه داد: همه تاییدهای علمی و بهداشتی را مواد تولیدی استان دارد که ما در خراسان جنوبی این مواد به صورت ۱۰۰ درصد بومی تولید می‌کنیم و حتی برای کشور نیازی به واردات مواد از خارج نداریم.

رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۵ مواد و تجهیزات باروری ابرها را در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: ساخت مواد اولیه و اجرای طرح‌ باروی ابرها هم ۱۰۰ درصد بومی در استان انجام می‌شود و از این پس بیرجند در سطح کشور به عنوان قطب باروری ابرها شناخته خواهد شد.

علی آبادی ادامه داد: حتی امکان صادرات مواد و اجرای این طرح برای سایر کشورها را هم داریم و نیروی انسانی فعال در زمینه بارورسازی ابرها هم بومی استان هستند.

وی عنوان کرد: از لحاظ علمی یعنی ساخت مواد و از لحاظ اجرایی در زمینه بارورسازی ابرها در استان به خودکفایی رسیده‌ایم و تست‌های تحقیقاتی و اجرایی هم در استان موفقیت‌آمیز بوده که این امر به همت جوانان توانمند بومی محقق شده است.

علی آبادی ادامه داد: طرح باروری ابرها برای استان آماده شده و قرار است که این موضوع به صورت انبوه و شبکه‌محور در کل خراسان جنوبی برای اولین بار در کشور اجرایی شود.

وی تصریح کرد: امروز این افتخار را داریم که شهر بیرجند، طرح و قطب بارورسازی ابرها در کشور به عنوان مطالبه رهبری را با موفقیت به سرانجام رسانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار