دادستان کرمانشاه تاکید کرد؛
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه بر لزوم آمادگی همه دستگاه های ذیربط برای مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل ها تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴ 06 June 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، حمیدرضا کریمی صبح امروز پنجشنبه (۱۷ خردادماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به آغاز فصل گرم و احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی به وجود آمده ناشی از بارندگی‌های امسال در فصل بهار و افزایش دمای هوا، احتمال خطر بروز آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در جنگل‌ها و مراتع افزایش یافته است.

وی افزود: نزدیکی بسیاری از زمین‌های کشاورزی به مراتع نیز احتمال بروز آتش سوزی در آنها را به وجود می‌آورد، لذا ضرورت تلاش برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری باید به صورت جدی در دستور کار همه دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

دادستان کرمانشاه با تاکید بر اینکه وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از ابعاد مختلف پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، تصریح کرد: تجارب آتش‌سوزی مراتع در سنوات گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق بیشتر در مناطق سخت‌گذر و کوهستانی رخ می‌دهد و عامل انسانی نیز مهمترین علت در بروز این اتفاق است.

وی تاکید کرد: بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط سطح استان باید وظایف قانونی خود را در جهت پیشگیری از وقوع حریق در دستور کار قرار دهند.

کریمی با تاکید بر اینکه برنامه جامع و منسجم پیش‏ بینی، پیشگیری، اطفای حریق و احیا و بازسازی جنگل‏‌ها و مراتع باید توسط دستگاه‌های ذیربط تدوین شود، عنوان کرد: این برنامه باید با رویکرد مدیریت اجتماع‌محور، آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی ساکنین بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع باشد و از ظرفیت‌های طبیعت یاران، نیروهای بسیج، سازمان‌های مردم نهاد و… استفاده شود.

وی با بیان اینکه کارگروه اطفای حریق در اداره کل منابع طبیعی با حضور معاونین استانی و مدیران شهرستان‌ها باید تشکیل شود، افزود: همچنین به منظور بکارگیری و همکاری حداکثری از نیروی انسانی، لجستیک و تجهیزات تحت اختیار در راستای پشتیبانی از فعالیت تیم‌های عملیاتی اطفا حریق جنگل‌ها و مراتع باید نشست‌هایی با نیروهای مسلح استان برگزار شود.

دادستان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تعیین نواحی پرخطر آتش سوزی و طبقه بندی مناطق در سطح استان، اعلام کرد: باید با استفاده از تجارب و داده‌های سنوات گذشته، مناطق عمده آتش سوزی که دارای بیشترین وسعت آتش سوزی و تکرار بوده‌اند شناسایی و به صورت ویژه بر آن تمرکز شود و اکیپ‌های سیار یا دیده بان های حریق در این مناطق با تجهیزات کامل مستقر شوند و تیم‌های واکنش سریع تشکیل شوند.

وی تاکید کرد: ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست با شناسایی و تهیه نقشه‌هایی از مناطق و کانون‌های بحران، راهکارهای پیشگیرانه و همچنین نحوه انجام اقدامات فوری برای مهار آتش را در دستور کار خود قرار دهند.

کریمی با تاکید بر اینکه تمام تجهیزات مربوط به اطفای حریق، سامانه‌های هشدار، دوربین‌های پایش و …باید بروزرسانی و رفع نقص شوند، عنوان کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه و کاهش چشمگیر حریق‌ها در مناطق جنگلی و مرتعی، ضمن رصد وضعیت جوی و بررسی متداول میزان درجه حرارت هوا، جهت و میزان ورزش باد، رطوبت و سایر موارد، پایش مستمر حجم پوشش گیاهی و روند افزایش سطح علفزارها در مراتع توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مورد پیگیری و مدیریت قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم برای چگونگی اطفای حریق‌های احتمالی با در نظر گرفتن تمام جوانب در نظر گرفته شود.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر یکی از علت‌های اصلی آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های کشور، حریق‌های عمدی بوده، شناسایی و برخورد جدی با عاملین مؤثر در آتش سوزی‌ها از طریق دستگاه‌های مسئول مورد پیگیری قرار گرفته و در صورت مشاهده هرگونه اقدام مبنی بر آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها و شناسایی مسببان، مراتب به دستگاه قضائی جهت برخورد قانونی گزارش شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار