معاون دادگستری کرمانشاه خبر داد؛
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه از عملکرد مثبت در یک سال گذشته و تشکیل دادگاه‌های صلح به زودی در کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵ 22 June 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، یزدان فلاحی در نشست خبری معاونت توسعه شوری حل اختلاف کرمانشاه که پیش از ظهر امروز شنبه (دوم تیرماه) به مناسبت هفته قوه قضائیه و در سالن جلسات معاونت توسعه شوری حل اختلاف کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در یک سال گذشته از تیرماه ۱۴۰۲ تا ابتدای تیر ماه ۱۴۰۳ تعداد ۱۳۲ هزار و ۴۸۶ فقره پرونده ورودی به شورای حل اختلاف وجود داشته است.

وی افزود: خروجی ما تعداد ۱۳۳ هزار و ۱۵۷ فقره پرونده بوده که در مجموع عملکرد مثبت ۶۷۱ را داشته‌ایم، یعنی تعداد ۶۷۱ فقره از پرونده های سال گذشته هم تعیین تکلیف شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: هدف و ایده اصلی تشکیل شورای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش بوده که به دلیل تعدد پرونده های دادگستری و به منظور سهولت در رسیدگی به پرونده های مردم صلاحیت رسیدگی و صدور حکم به شوری حل اختلاف داده شده و شعب حکمی هم در حال فعالیت در مجموعه شورای حل اختلاف هستند.

فلاحی همچنین آماری از شورای حل اختلاف کرمانشاه ارائه داد و بیان کرد:‌ تعداد کل پرسنل شورای حل اختلاف کرمانشاه ۶۷۲ نفر است که البته شامل نیروهای داوطلب مردمی از جمله یک هزار و ۷۰۷ صلح یار در کل استان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره سعی در تقدیر و تشکر از فعالیت‌های داوطلبانه صلح یاران داریم و در سال گذشته موفق به تقدیر از ۱۹۴ نفر از آنان شده‌ایم که این تقدیر و تشویق ها چه به صورت معنوی و چه به صورت مادی در حد توان و وسع ما بوده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه در ادامه گفت: از جمله برنامه های ما در شورای حل اختلاف کرمانشاه جلسه با ضابطین قوه قضائیه و نیروی انتظامی و موسسات میانجگری برای اخذ رضایت از شکات در پرونده های درجه ۶ و هفت و هشت است که شامل جرائم سبک و غیر عمد از جمله تصادفات رانندگی، مسائل مربوط به ارث، مشکلات خانوادگی و قتل هستند.

فلاحی افزود: در حال حاضر ۲ شعبه فعال در زمینه قتل در شورای حل اختلاف کرمانشاه فعال هستند که فعالیت آنها فقط محدود به کرمانشاه و سایر شهرستان های استان نیست و حتی در استان های همجوار هم فعالیت‌هایی برای اخذ رضایت داشته اند و ما در حال رایزنی برای تاسیس شعبه های دیگر برای فعالیت در این زمینه هستیم.

وی همچنین از تلاش ها برای افزایش میزان پاداش ها برای همکاران و صلح یاران فعال در مجموعه ی شورای حل اختلاف خبر داد و گفت: میزان پاداش ها برای همکاران ما نسبت به سال گذشته بیش از پنج برابر افزایش یافته و از مبلغ ۱۵ میلیون ریال به بیش از ۷۰ میلیون ریال رسیده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در مجموعه حتی پاداش هایی تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال به همکاران پرداخت می‌شود و ملاک ما برای پرداخت این پاداش ها بیشتر حضور همکاران در مجموعه شورای حل اختلاف بوده و ۷۰ درصد با توجه به ساعات حضور در محل کار و ۳۰ درصد پاداش ها با توجه به عملکرد و میزان و تعداد ارجاع پرونده ها بوده است. 

 فلاحی همچنین بر اهمیت الکترونیکی شدن ابلاغ ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در هشت حوزه قضائی ۱۰۰ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی بوده و در سایر حوزه ها نیز میانگین ۹۴ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و سعی در رساندن این عدد به ۱۰۰ درصد را داریم.

معاون توسعه شورای حل اختلاف دادگستری کرمانشاه همچنین از چالش انتخاب کارشناسان به صورت دستی گفت: یکی از مهمترین مسائل امروز در قوه قضائیه انتخاب کارشناس رسمی دادگستری است که در اکثر پرونده ها شامل پرونده های مربوط به تصادفات و املاک و وراثت و تعیین دلیل و پرونده های مربوط به دیه مردم با آن سرو کار دارند که در گذشته کارشناسان به صورت قرعه و دستی انتخاب می‌شدند، که شائبه انتخاب ناعادلانه کارشناس و یا انتخاب کارشناسان خبره و نه کارشناس رسمی برای مردم وجود داشت، اما با الکترونیکی شدن روند انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری این شائبه از بین رفته و رضایت بیش از پیش مردم را به همراه داشته است.

معاون توسعه شورای حل اختلاف تشریح کرد: شعب حکمی شورای حل اختلاف بعد از تشکیل دادگاه های صلح به مرور جمع آوری شده و شورای حل اختلاف به رسالت اصلی خود که ایجاد صلح و سازش بین مردم در پرونده هایی همچون تصادفات و دعاوی خانوادگی، پرونده های مربوط به وراثت و حتی پرونده های قتل است می‌پردازد.

فلاحی تعداد کل شعب شورای حل اختلاف استان کرمانشاه را ۱۴۶ شعبه دانست که شامل ۸۴ شعبه حکمی، چهار شعبه در زندان ها، ۲۵ شعبه صلحی و ۲۸ شعبه روستایی است و شعب حکمی تا زمان آغاز به کار دادگاه های صلح در استان فعالیت دارند که به احتمال قوی در آذر ماه دادگاه های صلح در کرمانشاه دایر می‌شوند و دیگر شعب حکمی در شورای حل اختلاف فعالیتی نخواهند کرد و عمده ی فعالیت ها در حوزه ی صلح و سازش خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار