استاندار کرمانشاه خبر داد؛
استاندار کرمانشاه از پرداختن به رویکرد اقتصادی، ترانزیتی و تجاری در سفر به اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: ثبت جهانی اسب اصیل کرد آورنده ۳۰ نوع شغل مولد خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱ 11 June 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، محمدطیب صحرایی عصر امروز سه‌شنبه (۲۲ خرداد ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع تبیین دستاوردهای سفر به اقلیم کردستان عراق در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: روابط بین همسایگان یک عرف و ضرورت در زندگی بشر است و پیش فرض ارتباط با کشورهای همسایه و بهره‌گیری از ویژگی‌های آنها وجود دارد. 

وی افزود: اشتراکات ریشه داری در روابط ما با کشورهای همسایه وجود دارد که باید در نظر داشته باشیم تقسیمات موجود ریشه تاریخی طولانی مدتی ندارند؛ همچنین ما شرایطی را تجربه کرده‌ایم که تحریکات منطقه‌ای آثار زیانباری بر این منطقه تحمیل کرده و بیش از ما بر منطقه عراق سایه خرابی ایجاد کرده است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در نتیجه باید با سرعت و جدیت بیشتری تلاش کنیم که مشکلات قبلی را پشت سر گذاشته و آینده پیش رو را بهتر بسازیم.

وی اضافه کرد: ۲ قسمت بزرگ در همسایگی با عراق داریم که یکی اقلیم کردستان عراق و دیگری حکومت فدرال و مرکزی عراق در همسایگی جنوب ایران است، ویژگی کرمانشاه این است که با هر دو اقدام مرز مشترک دارد.

صحرایی بیان کرد: با توجه به تاکید شهید رئیسی بر افزایش همراهی‌ها و تعاملات، استفاده حداکثری در مرز از برنامه‌های مورد نظر است؛ همچنین تبات عالیات و پدیده تمدنی و بزرگ اربعین نقطه بزرگ اشتراک ما و کشور عراق محسوب می‌شود. 

وی تشریح کرد: در ۲ ماهه ابتدای سال ترانزیت کالا از مرز خسروی ۳۳ درصد افزایش داشته، همچنین ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی در اقلیم کردستان عراق پررنگ‌تر به نظر می‌رسد که بسیار مهم و اثرگذار است.

استاندار کرمانشاه در خصوص سفر به اقلیم کردستان عراق ادامه داد: این سفر از شانزدهم خرداد ماه آغاز شد که ضمن استفاده از فرصت گفتگو هشت دیدار در سطوح بالاتری از سال گذشته برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: نقاط تمرکز سفر شامل تبادلات مرزی با تمرکز بر مرز پرویز خان، ساماندهی آمد و رفت مرزی و تسریع امور مربوط به مرزها بود، کلیت این سفر رویکرد اقتصادی تجاری و ترانزیتی داشت.

وی گفت: پیشنهاد کار مشترک برای منطقه آزاد و شهرک صنعتی مشترک، بسته مجموعه کشاورزی، دامداری و باغداری، بهسازی جاده‌های اطراف اقلیم و توافقات برای جلوگیری از قاچاق کالا و مخصوصاً قاچاق سوخت از جمله موارد ذکر شده در دیدارها بود.

صحرایی افزود: پرداختن به حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز مطرح بود که مواردی از جمله گردشگری سلامت ذیل آن مطرح شد، همچنین برای ثبت جهانی اسب اصیل کرد نیاز است که ابتدا در کشور عراق ثبت ملی شود و در نهایت برای ثبت جهانی اقدام کنیم.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: با ثبت جهانی اسب اصیل کرد بیش از ۳۰ نوع شغل مولد راه‌اندازی خواهد شد و حرکت این صنعت آثار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار