با راه‌اندازی کمیسیون‌های خرید
تاخیر در راه‌اندازی کمیسیون‌های خرید جو، گلایه برخی از کشاورزان کرمانشاهی را بدنبال داشته است. موضوعی که مسئولین می‌گویند ظرف امروز و فردا با آغاز بکار این کمیسون‌ها مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴ 13 June 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این خصوص ظهار کرد: در سالهای گذشته عمدتا قیمت جو در بازار بالاتر از قیمت خرید تضمینی اعلام شده بود و کشاورزان محصول تولیدی خود را در بازار عرضه کرده و  مشکلی برای فروش محصول تولیدی خود نداشتند.

شریفی قیمت خرید تضمینی جو در سال جاری را کیلویی ۱۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: امسال هم با شروع برداشت جو در مناطق گرمسیر استان، محصول تولیدی کشاورزان سر مزرعه با قیمت بالاتر از ۱۰ هزار تومان و بعضا تا ۱۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شد، اما شروع برداشت محصول از مناطق معتدل استان قیمت خرید جو اندکی افت کرده و با قیمت‌های پایین‌تر از ۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از کشاورزان خریداری می‌شود که پایین‌تر از قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی جو در کشور است و این اختلاف قیمت سبب گلایه‌مندی کشاورزان جو کار شده است.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برداشت جو در استان کرمانشاه جزو اولین مناطق در کشور است، لذا کشاورزان این استان به همراه کشاورزان جو کار استان گلستان بیشتر از کشاورزان دیگر استانها پیگیر فعال شدن کمیسیون‌های خرید جو شده‌اند.

شریفی ادامه داد: چند روز گذشته در مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی خواستار فعال شدن کمیسیون‌های خرید تضمینی جو در استان شدیم که روز یکشنبه (۲۱ خرداد) دستورالعمل فعال‌سازی کمیسیون‌های خرید تضمینی جو از طریق وزارتخانه به استان ابلاغ شد و از روز گذشته نیز حدود ۱۳ مرکز خرید جو در مناطق معتدل استان برپا شده که یکی دو مرکز از همان دیروز آمادگی خرید تضمینی جو از کشاورزان را داشتند و مابقی مراکز هم ظرف امروز و فردا آماده خرید محصول کشاورزان جو کار در استان خواهند شد.

شریفی یادآور شد: از کشاورزان جو کار استان می‌خواهیم فروش محصولات خود را تا فعال شدن این کمیسیون‌های خرید که توسط تعاون روستایی در حال فعال شدن هستند، به تعویق بیاندازند تا متضرر نشوند.

شریفی در ادامه با بیان اینکه امسال ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیرکشت جو رفته، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۳۲۰ تا ۳۴۰ هزار تن جو در استان کرمانشاه تولید شود.

وی با اشاره به کاهش سطح زیرکشت جو در استان کرمانشاه در مقایسه با سال زراعی گذشته، تصریح کرد: به دلیل پایین بودن قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی جو در سنوات گذشته، شاهد کاهش سطح زیرکشت جو در استان هستیم.

شریفی یادآور شد: سال زراعی گذشته حدود ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیرکشت جو رفته بود.

وی ادامه داد: سال گذشته رتبه اول تولید جو در کشور را کسب کردیم و امسال هم احتمالا رتبه اول کشور را داشته باشیم.

فضل الله رنجبر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو کوتاهی با ایسنا با اشاره به پیگیری برای حل مشکل کشاورزان جو کار استان کرمانشاه، اظهار کرد: در دیداری که با وزیر جهاد کشاورزی انجام شد، خواستار فعال شدن کمیسیون‌های خرید تضمینی جو در استان برای حل مشکل جوکاران شدم که وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار برای حل مشکل جوکاران قول مساعد داد.

 وی افزود: بنا به گفته وزیر جهاد کشاورزی کمیسیون های خرید تضمینی جو ظرف امروز و فردا در استان فعال خواهند شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار