دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی کمپین "نجات بخشی چشمه بل" در استان کرمانشاه گفت: آنطور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده اند ارزش این چشمه دو تا سه برابر یک چاه نفت است.
کد خبر: ۱۴۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 12 December 2015
دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی کمپین "نجات بخشی چشمه بل" در استان کرمانشاه گفت: آنطور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده اند ارزش این چشمه دو تا سه برابر یک چاه نفت است.

فردین رستمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با انتقاد از آبگیری ناگهانی سد داریان، گفت: قرار نبود به این زودی آبگیری سد انجام شود و این کار بدون حضور مسئولین وزارت نیرو و مسئولین استان صورت گرفت.

وی ادامه داد: با آبگیری این سد، چشمه بل زیر دریاچه سد داریان خواهد رفت.

این فعال محیط زیست در خصوص انتقال چشمه به بالای کوه نیز خاطرنشان کرد: این کار یک اقدام پوپولیستی و عوام فریب بود زیرا بعد از مدتی چشمه دوباره از مسیری که برای آن تعیین شده منحرف می‌شود.

رستمی با انتقاد از اینکه حتی اجازه داده نمی‌شود که مهندسی ارزش کنیم و ببینیم حفظ این چشمه از نظر اقتصادی به صرفه است یا نه، تاکید کرد: اما بر اساس برآورد کارشناسان اقتصادی ارزش این چشمه دو تا سه برابر یک چاه نفت است.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی کمپین "نجات بخشی کانی‌بل" در استان کرمانشاه از ظرفیت چشمه بل برای تامین آب شرب دو میلیون نفر یاد کرد.

وی اظهار کرد: این آب بدون اینکه نیاز به تصفیه داشته باشد قابل شرب و سرشار از املاح معدنی است.

رستمی ادامه داد: اما متاسفانه هرگز از این آب برای تامین آب شرب مردم استفاده نشده و اکنون تنها کارایی که دارد پرکردن دریاچه شده است.

به گفته این فعال محیط زیست، احداث یک کارخانه آب معدنی در کنار این چشمه و حتی صادرات محصول آن از نظر اقتصادی بسیار به نفع مردم محلی بود.

رستمی از اینکه این چشمه به عنوان کوتاه‌ترین رودخانه جهان به طول 15 متر مطرح بوده یاد کرد و افزود: چشمه بل شصت و پنجمین اثر ثبت ملی شده در ایران است و حدود 60 میلیون سال قدمت دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم برای نجات این چشمه دیر نشده، عنوان کرد: هنوز هم می‌توان دریچه‌های سد را باز کرد و چشمه بل را نجات داد.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی کمپین "نجات بخشی کانی‌بل" در استان کرمانشاه گفت: ما مخالف احداث سد نیستیم و قصد تخریب آن را نداریم، اما معتقدیم تا پیدا شدن راهی درست برای نجات چشمه، آبگیری این سد متوقف شود.

رستمی با بیان اینکه حتی رئیس سازمان محیط زیست هم از از دست رفتن این چشمه نگران است، تصریح کرد: نامه‌ای با امضای سه هزار فعال محیط زیست در این خصوص به ریاست جمهوری ارسال شد، اما نتیجه نگرفتیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار