امر به معروف و نهی از منکر بارزترین ویژگی امام رضا(ع) بود

عضو هیئت‌ علمی گروه تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: پایبندی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بارزترین ویژگی امام رضا(ع) و اصلی ترین عامل در شهادت ایشان بود.
کد خبر: ۱۴۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 12 December 2015
عضو هیئت‌ علمی گروه تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: پایبندی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بارزترین ویژگی امام رضا(ع) و اصلی ترین عامل در شهادت ایشان بود.

سجاد دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تسلیت شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: بیان بی‌مهابای حقایق از سوی علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان یکی از عوامل موثر در شهادت ایشان مطرح است به گونه‌ای که مامون عباسی از این خصیصه بارز امام(ع) کینه به دل گرفت و در نهایت منجر به شهادت این امام عزیز شد.

این استاد برجسته تاریخ مقابله با عملکرد مامون عباسی و انتقاد نسبت به حاکمیت جامعه آن روزگار از سوی امام رضا(ع) را از عوامل کینه مامون نسبت به امام دانست و افزود: امام رضا(ع) در بیان حقایق جامعه اسلامی و حاکمیت عباسی بی مهابا سخن می‌گفت.

دادفر امر به معروف و نهی از منکر را ویژگی بارز شخصیتی امام رضا(ع) دانست و گفت: در روایتی از امیر مومنان علی(ع) نقل شده که «اگر در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر مورد غفلت قرار گیرد اشرار بر آن جامعه مسلط می‌شوند و دیگر دعای مردم به جایی نخواهد رسید».

وی در ادامه گفت: رفتار امام رضا(ع) در مقابله و ضدیت با حاکمیت مامون و خلافت بنی عباس بود و  احساس وظیفه  ایشان نسبت به  سرنوشت مردم و  جامعه اسلامی در ارتباط با عملکرد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن روزگار مطرح است.

عضو هیئت‌ علمی گروه تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاه بیان کرد: امام رضا(ع) در برابر انحطاط در آموزه‌های دینی حاکمیت عباسی سکوت نکرد و همین مسئله سبب کینه خلیفه عباسی از امام و در نهایت منجر به شهادت امام رضا(ع) شد.

وی به ترس حاکمیت عباسی  از ادامه ولایت عهدی علی بن موسی‌الرضا(ع) اشاره کرد  و گفت: ادامه ولایت عهدی امام(ع) و قدرت گیری علویان نیز خلیفه عباسی را دچار رعب و ترس کرد این در حالی بود که مامون امام رضا(ع) را با فشار و تهدید مجبور به پذیرش ولایت عهدی نمود.

دادفر با استناد به منابع تاریخی گفت: تایید ادعای بیان شده در تاریخ طبری مشهود است آنچنانکه که مامون بعد از به شهادت رساندن امام رضا(ع) در نامه‌ای  به عباسیان در بغداد شهادت علی بن موسی‌الرضا(ع) را اعلام و از عباسیان خواست که به اطاعت مامون درآیند.

این استاد دانشگاه به بیان گوشه‌ای از فضایل امام رضا(ع) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) همچون سایر ائمه اطهار(ع) از کمالات نفسی برخوردار و  از هرگونه رذایل اخلاقی به دور بود.

وی سیره و سنت امام رضا(ع) را الگویی شایسته برای دولتمردان و جامعه اسلامی دانست و گفت: زهد و عبادت آن امام عزیز از هر جهت قابل توجه است و امام رضا(ع) باید  مصداقی برای تبعیت در جامعه اسلامی باشد.

دادفر شب زنده داری، تلاوت قرآن، تواضع، فروتنی، احسان، بردباری و عزت نفس را از دیگر فضایل علی بن موسی الرضا(ع) برشمرد و گفت: امام رضا(ع) در عصر خود شخصیتی بی‌نظیر بود.

وی پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر را دلیل اصلی شهادت امام رضا(ع) دانست و گفت:  مامون عباسی می‌خواست روحیه دنیا پرستی و رفاه در امام رضا(ع) به وجود آورد اما مناعت طبع و عزت نفس امام رضا(ع) توطئه مامون را خنثی نمود.

دادفر افزود: امام رضا(ع) در برابر  جامعه اسلامی و مردم روزگار خویش احساس مسئولیت می‌کرد و شخصیتی بی‌نظیر در برخورداری از علم و دانش بود به طوریکه این ادعا در  مناظرات علمی ایشان با پیروان سایر مذاهب به خوبی مشهود است و  از ابراهیم بن عباس نقل شده که «من ندیم از علی بن موسی الرضا(ع) سوالی پرسیده شود و او نتواند جواب دهد».

عضو هیئت‌ علمی گروه تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاه حفظ حرمت و رعایت احترام نسبت پیروان سایر مذاهب را از ویژگی‌های بارز اخلاقی امام رضا(ع) عنوان و اظهار کرد: امام(ع) رضا باید سرمشقی برای تمام مسلمانان عالم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار