استاندار کرمانشاه:
استاندار کرمانشاه از تامین اعتبار ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی برای پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی خبر داد و گفت: این پروژه ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰ 04 July 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، محمد طیب صحرایی ظهر امروز پنجشنبه (۱۴ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد اظهار کرد: در استان کرمانشاه با صدها پروژه معطل مانده و مشکلاتی مانند تنش آبی، مشکل راه، مواصلات، گاز و مسکن مواجه بودیم.

وی افزود: طی این سه سال در شرایطی که استان ما به دلایل مختلف دچار تنش آبی بود در دوره شهید رئیسی ۳۲۵ روستای استان آبرسانی شد و در ده‌ها روستا آبرسانی مورد نظر فعال شده است. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در دولت شهید رئیسی به ازای هر سه روز یک روستا آبرسانی شده است، همچنین در هفته گذشته آبرسانی شهر جوانرود که در هر ثانیه ۸۵ الی صد لیتر کمبود آب داشت افتتاح شد و شهرهایی مانند کرند غرب و هرسین در همین مسیر قرار خواهند داشت.

گاز رسانی به یک چهارم روستاهای کرمانشاه در دولت سیزدهم 

وی ادامه داد: قسمت‌هایی از استان در بحث گازرسانی باید کاملاً سردسیری محسوب شوند، اما یک چهارم روستاهای استان در دوره شهید رئیسی گازرسانی شد که شهرهایی مانند ازگله و نقطه صفر مرزی هانی گرمله از این روستاها بودند. 

صحرایی در خصوص مسئله تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور شهید تخصیص استانی ر ساخت و سازها و نوسازی مدارس استان ۱۰ برابر شد و در این راستا ۱۰۷ مدرسه کانکسی در استان تبدیل به مدارس سازه‌ای شدند. 

توجه به زیرساخت‌های اربعینی در کرمانشاه 

وی در خصوص زیرساخت‌های اربعین بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های اربعین در استان هزینه شد و در مباحث زیرساختی یکی از سوغات‌های اربعین برای شهر کرمانشاه تقاطع غیر همسطح میدان آزادگان است که به زودی رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: اقدامات اولیه برای رفع گره ترافیکی در این مکان انجام شده و جزو مصوب بودجه‌های اربعینی شد.

همکاری کرمانشاه به عنوان یکی از معدود استان‌ها در قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)

وی عنوان کرد: کرمانشاه جزو معدود استان‌هایی است که با قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی یک توافق ۳۰ به ۷۰ منعقد کرده که ۳۰ درصد از محل بودجه‌های متداول استانی و ۷۰ درصد توسط قرارگاه تامین می‌شود.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: به همین دلیل قراردادی با این قرارگاه برای آبرسانی به ۵۱۱ روستا طی ۲ مرحله منعقد شد که مرحله نخست با مبلغ سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال و مرحله دوم با مبلغ ۱۶ هزار میلیارد ریال تعیین شد.

وی خاطرنشان کرد: آبرسانی به ۳۴۹ روستا از طریق قرارداد اول صورت گرفت و قرارداد دوم جز معدود قراردادهای کشور است، این قرارداد سه ساله است که در برخی بخش‌ها از مرحله اجرایی پیشی گرفته‌ایم.

استاندار کرمانشاه گفت: قرارداد اول دارای ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی است و قرارداد دوم نیز در حال اجرا است، هر آنچه بودجه برای آبرسانی کشور صرف شده به منزله شراکت استان با سطح ملی محسوب می‌شود.

وی در ادامه در خصوص پیشرفت ترانزیت و حمل و نقل کالا در استان بیان کرد: فرودگاه کرمانشاه طی تابستان امسال به شرایط مطلوب خود خواهد رسید.

صحرایی اضافه کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تنها هفت پرواز از کرمانشاه در هفته انجام می‌شد، اما اکنون تعداد پرواز در هفته به ۵۰ پرواز رسیده است. 

بهره‌برداری از پروژه راه آهن کرمانشاه خسروی طی سه سال آینده

استاندار کرمانشاه گفت: سالانه ۱۲۰ میلیون تن تولید صنعتی و پنج میلیون تن تولید کشاورزی داریم و همچنین میلیون‌ها مسافر به غرب کشور برای تشرف به عتبات عالیات مراجعه می‌کنند، به همین دلیل باید شرایط مطلوب به مواصلاتی را برای عبور و مرور افراد و کالاها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر در ابتدای دولت سیزدهم معطل مانده بود و اینکه دولت در یک وضعیت رویکرد خود را از کشور همسایه به کشورهای دوردست خیالی ببرد باعث این امر شده بود.

صحرایی بیان کرد: در ۲ ماهه ابتدایی سال مرز پرویز خان رتبه یک ترانزیت کشور را کسب کرد و بنابراین نمی‌توانیم نسبت به راه آهن و اهمیت آن بی‌تفاوت باشیم. 

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: حدود ۱۳ نامه برای تبیین اهمیت راه آهن کرمانشاه خسروی با هیئت دولت و شورای عالی امنیت ملی مخابره شد و در نهایت یک استجازه از مقام معظم رهبری صورت گرفت.

وی تشریح کرد: این استجازه موجب شد که در راستای تخصیص اعتبارات ویژه برای حمل و نقل ریلی کشور در نهایت پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی در اولویت ساخت و بهره‌برداری قرار گیرد.

وی یادآور شد: این پروژه دارای ۲۶۳ کیلومتر طول است که با برخی تکمیلی‌ها به ۳۳۰ کیلومتر می‌رسد، حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با ۳۰ همت بودجه به مدت سه سال تکمیل خواهد شد، این مبلغ حدودا ۶ برابر مبلغ بودجه سالانه عمرانی استان است.

صحرایی ادامه داد: ریل گذاری این پروژه باید انجام شود، همچنین یازده تونل در کل مسیر لازم است که ۹ تونل ساخته شده و ۲ تونل باقی مانده است.

وی عنوان کرد: ما تنها استانی هستیم که هم با کردستان عراق و هم با دولت مرکزی مرز مشترک داریم و این راه آهن تا ۲۰ کیلومتری خانقین ساخته خواهد شد و از میانه عراق به سایر شهرها دسترسی ساده خواهیم داشت.

پیش بینی برداشت ۸۵۰ هزار تن گندم طی امسال در کرمانشاه 

وی در خصوص برداشت گندم و تحویل آن گفت: این امر چند ماهی است که آغاز شده و پیش بینی می‌شود که امسال ۸۵۰ هزار تن برداشت گندم داشته باشیم که رقم بسیار خوبی است و پرداخت طلب گندمکاران سرعت بیشتری خواهد یافت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار