امر به معروف در جامعه موجب خودکنترلی هنجارشکنان می‌شود

امام جمعه موقت کرمانشاه امر به معروف و نهی از منکر را موجب خودکنترلی در هنجارشکنان دانست و گفت: این افراد می‌دانند کارهای نادرست آن‌ها سبب طردشان از سوی جامعه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ 16 December 2015
امام جمعه موقت کرمانشاه امر به معروف و نهی از منکر را موجب خودکنترلی در هنجارشکنان دانست و گفت: این افراد می‌دانند کارهای نادرست آن‌ها سبب طردشان از سوی جامعه می‌شود.

آیت‌الله محمد حجتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر پیامدهای روحی و روانی مثبتی در افراد به‌وجود می‌آورد که این آثار نسبت به افراد مختلف متنوع و گوناگون است.

وی احساس انجام وظیفه، رضایت و مفید بودن را از جمله آثار روانی ایجاد شده در آمران به معروف و ناهیان از منکر برشمرد و افزود: آمر به معروف و ناهی از منکر با امر به معروف و نهی از منکر از اینکه به وظیفه و رسالت خود عمل کرده، احساس توفیق می‌کند.

امام جمعه موقت کرمانشاه ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر اگر بتواند معروفی را تبلیغ و یا دیگران را از منکری باز دارد و در اصلاح امور مردم که رضایت خدا را در پی دارد نقشی ایفا کند احساس خوشنودی، رضایت و مفید بودن می‌کند.

وی احساس تنهایی و طرد از جامعه، احساس وجود ناظر و احساس حقارت را از جمله آثار روانی ایجاد شده در فرد هنجارشکن عنوان کرد و گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ عمومی مردم شود فرد هنجارشکن کسانی را مراقب و ناظر رفتار خود می‌بیند و سعی می‌کند گناه و خلاف خود را کمتر در دید مردم انجام بدهد.

حجتی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر موجب می‌شود تا افراد هنجارشکن بدانند که کارهای نادرست آن‌ها سبب طردشان از سوی جامعه شده و این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا به بدی‌ها روی نیاورند و یا از آن دست بردارند.

این مسئول ادامه داد: اگر جامعه ارتباط خود را با افراد هنجارشکن کم‌رنگ و ضعیف کند سبب به‌وجود آمدن حس حقارت در این افراد شده و برای بیرون آمدن از وضعیت روحی بد ناچار به تغییر رفتار خود مطابق با ارزش‌های جامعه می‌شوند.

وی احساس امنیت اخلاقی و اجتماعی، احساس وجود جامعه‌‌ای مسئولیت‌پذیر و احساس قدرت اجتماعی را از جمله آثار روانی ایجاد شده در جامعه عنوان کرد که در نتیجه امر به معروف و نهی از منکر حاصل می‌شود.

امام جمعه موقت کرمانشاه تصریح کرد: احساس عمومی در جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر در آن رواج دارد این است که مردم نسبت به یکدیگر مسئولیت‌پذیری دارند و در چنین جامعه‌ای اعتماد عمومی افزایش پیدا می‌کند.

حجتی گفت: زمانی‌که مردم مشاهده می‌کنند امنیت اخلاقی و عمومی در جامعه وجود دارد و باور دارند که مردم نسبت به یکدیگر مسئول هستند احساس قدرت اجتماعی پیدا می‌کنند.

این مسئول اظهار کرد: ارزش‌های جامعه با امر به معروف و نهی از منکر در جامعه همواره حفظ می‌شود و این موضوع موجب در امان ماندن مردم از توطئه‌های دشمنان و بی‌اثر شدن تهاجم و شبیخون فرهنگی بیگانگان به مرزهای دین و خانواده می‌شود.

وی ادامه داد: دشمنان در این‌صورت دچار خشم و کینه شده و احساس شکست و خواری در برابر جامعه اسلامی در چهره آنان هویدا می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار