سرپرست اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: براساس برآوردها تاکنون کمتر از ۱۰ درصد بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه بهسازی و نوسازی شده است.
کد خبر: ۱۴۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 17 December 2015
سرپرست اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: براساس برآوردها تاکنون کمتر از ۱۰ درصد بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه بهسازی و نوسازی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، مطالعه بافت‌های فرسود از دهه 70 در سطح کشور آغاز و به دنبال آن این مطالعات در شهر کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت و به موازات مسائل و مشکلات بافت فرسوده و تاریخی شهرها و با گسترش روند مهاجرت و افت توان اقتصادی و معیشتی سه دهک اول جامعه در دهه اخیر مسئله بافتهای حاشیه‌ای و فرسوده و سکونت‌گاههای غیررسمی به معضلی برای مدیران شهری تبدیل شده است.

برای آگاهی از وضعیت بافتهای فرسوده شهر کرمانشاه و اقدامات انجام شده در این بخش با محمد حسین امیری سرپرست اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به گفت‌وگو می‌نشینیم.

تسنیم: بافت ناکارآمد شهری چند هکتار از کلانشهر کرمانشاه را تشکیل داده و آغاز طرح بهسازی این بافت از چه زمانی بوده است؟

امیری: بافتهای ناکارآمد شهر کرمانشاه شامل بافت تاریخی، میانی، حاشیه با پیشینه سکونتگاه غیررسمی و بافت حاشیه‌ای با پیشینه روستایی با مساحت یک هزار و 228 هکتار است. طرح بهسازی و نوسازی شهر کرمانشاه در سال 88 تهیه و در سال 90 به تصویب کمیسیون ماده پنج استان کرمانشاه رسید و هم اکنون مبنای اقدامات بهسازی و نوسازی در محدوده‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

تسنیم: طرح‌های احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری برای چه شهرهایی از استان کرمانشاه تهیه شده است؟

امیری: با توجه به اینکه در سال 85 نگرش به نحوه تهیه طرحهای بهسازی و نوسازی دستخوش تغییرات شد و در قالب طرحهای احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مطرح شد، این طرحها برای شش شهر استان کرمانشاه شامل کرمانشاه، هرسین، جوانرود، اسلام‌آباد غرب، سنقروکلیایی و صحنه تهیه شده است.

تسنیم: برای نخستین بار اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در چه محله‌ای از شهر کرمانشاه آغاز و برای این محله چه اقداماتی انجام شده است؟

امیری: محله فیض‌آباد در شهر کرمانشاه به عنوان پایلوت اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده تعیین شد و عملیات گسترده‌ای در 10 سال در آن انجام که بازگشایی دو خیابان شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی را به همراه داشته و همچنین پنج طرح محرک توسعه و دو مجتمع مسکونی در آن احداث شده است.

تسنیم: در کلانشهر کرمانشاه مطالعات طرح سکونتگاه‌های غیررسمی در چه محله‌هایی از شهر انجام شده است؟

امیری: مطالعات سکونتگاه‌های غیررسمی شهر کرمانشاه در سال 80 تا 82 با عنوان مطالعات ارتقا و توانمند‌سازی انجام شده که با مشارکت بانک جهانی طرحهای زیربنایی و روبنایی در سه محله کولی‌آباد، شاطر‌آباد و جعفرآباد شروع و توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

تسنیم: چه اقداماتی به عنوان مشوق طرح بهسازی و نوسازی شهر کرمانشاه در حال اجرا است؟

امیری: در کرمانشاه و پنج شهر دیگر استان وزارت راه و شهرسازی با اعطای تسهیلات نوسازی و اعمال مشوقهایی همچون تخفیف 50 درصدی برای صدور پروانه‌های ساختمانی و تراکم تشویقی و همچنین تخفیف 20 درصدی برای طراحی معماری و سازه نقشه‌های ساختمانی زمینه لازم را برای ترغیب ساکنان محدوده فرسوده و ناکارآمد به امر نوسازی فراهم کرده است و شهرداریها نیز براساس طرح نوسازی و بهسازی نسبت به اعمال عقب نشینی ابنیه و بازگشایی معابر اقدام می‌کنند.

تسنیم: آیا اجرای طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی به عنوان طرح‌های مشارکت محور در شهر کرمانشاه با استقبال همراه بوده است؟

امیری: طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی به عنوان طرح‌های مشارکت محور و پیشگام مداخله جهت تحریک فرآیند نوسازی و بازآفرینی برای محلات برآورد شده بود که به دلیل عدم استقبال ساکنان و تنگناهای اعتباری در سالهای گذشته اجرایی نشده است و با توجه به اینکه بهسازی و نوسازی فرآیندی دائمی است و شهری که به طور دائم در حال بهسازی و نوسازی باشد شهری پویا محسوب می‌شود باید در کلانشهر کرمانشاه به این سمت حرکت کنیم.

تسنیم: برای اجرای طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی در شهر کرمانشاه چه اقداماتی انجام شده است؟

امیری: بسترهای لازم برای اجرای این موضوع فراهم شده است و برای تسریع در امور در حال بررسی و همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم، همچنین پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی مالک ابنیه توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ابلاغ شد که هم اکنون در دستور کار این شرکت قرار دارد و به اداره کل میراث فرهنگی نیز منعکس شده است.

تسنیم: امسال چه اقداماتی توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در شهر کرمانشاه انجام شده است؟

امیری: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با ارائه الگویی عینی و قابل تعمیم برای ساکنان و بخشهای خصوصی نسبت به تملک، مرمت و احیا یکی از بناهای ارزشمند تاریخی شهر کرمانشاه اقدام کرده است. این شرکت در سالهای گذشته نسبت به مرمت خانه جلیلیان واقع در محله فیض‌آباد اقدام کرده که هم اکنون توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال بهره‌‌برداری است.

تسنیم: سهمیه استان کرمانشاه برای پرداخت تسهیلات نوسازی چند واحد است و تاکنون چند واحد برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شده‌اند؟

امیری: در راستای سیاستهای مشارکت محور جهت نوسازی واحدهای مسکونی پرداخت تسهیلات نوسازی توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دست انجام است که تاکنون بیش از یک هزار و 500 سهمیه به استان اختصاص یافته است و پنج بانک عامل برای پرداخت تسهیلات متولی هستند و تاکنون 745 واحد جهت دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شده‌اند که از تعداد مذکور با بیش از 650 واحد قرارداد منعقد شده یا در مرحله انعقاد قرارداد هستند.

تسنیم: دلیل توجه مسئولان مربوطه به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده چیست؟

امیری: گستره وسیعی از شهرها را بافت فرسوده به خود اختصاص داده‌اند که این گستره به عنوان هویت و شناسنامه شهرها نمایانگر بخشی از فرهنگ و تاریخ مردم بوده که حفظ و صیانت از آن وظیفه تک تک شهروندان است و توجه مسئولان مربوطه را به دنبال دارد.

تسنیم: بر اساس آمار و بازدیدهای به عمل آمده وسعت بافت شهر کرمانشاه که به عنوان بافت تاریخی شناخته می‌شود چند هکتار است و دلیل ترغیب ساکنان این بافت برای بهسازی و نوسازی چیست؟

امیری: وسعت بافت تاریخی شهر کرمانشاه با 364 هکتار پهنه وسیعی از شهر را به خود اختصاص داده‌ است و این موضوع مسئله احیا و  نوسازی شهر را با اهمیت ساخته با توجه به اینکه منابع و سرمایه زیادی در این بخش نیاز است که تأمین آن توسط دولت امکان‌پذیر نیست همچنین مداخله گسترده دولت تجربیات ناموفقی به دنبال داشته در نتیجه وزارت راه و شهرسازی همزمان با حفظ صیانت از ابنیه‌های با ارزش رویکرد تسهیل‌گری و مشارکت طلبانه ساکنان را با اعمال مشوق احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اتخاذ کرده است.

تسنیم: هم اکنون کدام منطقه از بافت تاریخی کلانشهر کرمانشاه در اولویت بهسازی قرار دارد؟

امیری: تکیه معاون‌الملک یکی از ابنیه‌های تاریخی استان کرمانشاه در فضای نامناسب و نابسامان شهری در معرض انواع تهدیدهای محیطی و کالبدی قرار دارد و یکی از طرحهای پیشگام مداخله و دارای اولویت است و وزارت راه و شهرسازی نیز با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای مرمت ابنیه تاریخی تلاش می‌کند.

تسنیم: بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه چند درصد جمعیت را پوشش داده است و از ابتدای عملیات نوسازی و بهسازی بافت فرسوده تاکنون چند درصد این بافت نوسازی شده است؟

امیری: به دلیل تراکم بالای این نواحی 25درصد جمعیت شهر را در خود جای داده است که بر اساس برآوردها تاکنون کمتر از 10درصد این نواحی بهسازی و نوسازی شده است و برای بهسازی کل بافت فرسوده شهر کرمانشاه به عزم جدی و همت بالای مدیران شهری و مسئولان مربوطه برای مشارکت نیاز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار