عضو مجمع عالی حکمت اسلامی آتش بر افروخته شده در منطقه را امتداد جریان ۲۷ آذر دانست و گفت: نباید قصه شهادت شهید مفتح را اتفاقی تمام شده بدانیم.
کد خبر: ۱۴۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳ 18 December 2015
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی آتش بر افروخته شده در منطقه را امتداد جریان ۲۷ آذر دانست و گفت: نباید قصه شهادت شهید مفتح را اتفاقی تمام شده بدانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که شامگاه پنجشنبه در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ۲۷ آذر یادآور  حادثه تلخ شهادت بزرگ مردی است که  دغدغه علم و دانش داشت و سرانجام توسط جریانی افراطی به شهادت رسید و به اوج سعادت دست یافت.

حجت‌الاسلام جوادی آملی حوادث تاسفبار منطقه خاورمیانه را نتیجه گسترش افراطی گری در دین دانست و افزود: شهید مطهری، مفتح و بهشتی گرفتار جریان افراطی گری شدند و امروز اسلام در معرض خطر جهانی قرار گرفته است.

وی آتش بر افروخته شده در خاورمیانه را امتداد جریان ۲۷ آذر دانست و گفت: نباید قصه شهادت شهید مفتح را اتفاقی تمام شده بدانیم چرا که امروز جریان افراطی گری، قشری گرایی و سطحی نگری اسلام را در جهان به خطر انداخته است.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با استناد به آیات نورانی کلام الله مجید امت اسلام را الگویی برای سایر امت‌ها عنوان و بیان کرد: اگر امت اسلام الگوی سایر امت‌ها باشد پیامبر خدا(ص) بر چنین امتی شهادت و گواهی می‌دهد اما ما تا این هدف و مقصود والا فاصله بسیار داریم.

وی در ادامه این فرمایش امام(ره) و رهبری با عنوان «وحدت حوزه و دانشگاه» را نه دستور و تجویزی از ناحیه قدرت بلکه واقعیتی دانست که پیش از پیروزی انقلاب نیز از سوی شهید بهشتی، مفتح و قدوسی مطرح شد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی نظام آفرینش را در ۲ بخش قول و فعل خداوند سبحان برشمرد و گفت: تفسیر قول خداوند دانشی است که در حوزه‌ها تولید می‌شود و تفسیر فعل پروردگار نیز دانشی است که در دانشگاه‌ها تولید می‌شود و این دو جدایی ناپذیرند.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با رد ادعای تفاوت میان حوزه و دانشگاه بیان کرد: خداوند نقل و عقل را برای جست وجوی حقایق در اختیار آدمی نهاد تا هم به بهره جهان طبیعت دست یابد و هم  به سعادت  اخروی نائل آید.

وی نفوذ جریان دین به دانشگاه و حوزه را همان سر و راز بیان امام راحل(ره) در گفتار وحدت و حوزه و دانشگاه از آن رهبر کبیر بیان کرد و گفت: امام راحل(ره) فرمودند؛ اگر حوزه و دانشگاه به این حقیقت دست یابند که به یکدیگر نیازمندند به همان جریان اصیل وحدت حوزه و دانشگاه دست می‌یابیم.

طرح موضوع تعامل اسلام با سایر ادیان نامقبول است

حجت‌الاسلام جوادی آملی اما پیرامون مبحث تعامل اسلام با سایر ادیان  گفت: حوزویان شناخت جامع و تفکر واحدی نسبت به این موضوع ندارند و در دانشگاه و به دنبال آن در جامعه نیز این عدم شناخت جامع بیشتر است.

وی طرح موضوع تعامل اسلام با سایر ادیان را عنوانی نامقبول دانست و اظهار کرد: در یک طیف واحد از آدم تا خاتم تنها با این حقیقت مواجهیم که «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ» و خداوند راه واحدی برای هدایت انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها قرار داد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی به ترور مجاهدانی چون شهید مطهری و مفتح از سوی جریانات افراطی اشاره کرد: این افراطی‌ها خود را مجاهد در راه خدا می‌دانستند و بر روی پرچم آنها شعار جهاد نقش بسته بود.

وی با بیان اینکه تفکر داعشی بهره‌ای از مدرسه فکری پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود ندارد، افزود: متاسفانه تفکرات انحرافی با پرچم توحید و با نام پیامبر(ص) به قتل و غارت پرداخته در حالیکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند؛ که باید الگوی نمونه‌ای ایجاد شود تا عقلانیت را در اندیشه و اعتدال را در عمل به همراه داشته باشد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی به پراکندگی دین در این برهه از تاریخ اشاره کرد و گفت: اسلام لیبرالیسم و اسلام داعشی نتیجه جریانات افراطی و تفریطی در دین اسلام است.

حجت‌الاسلام جوادی آملی انحراف در فهم دین را نتیجه فاصله گرفتن از حریم عترت دانست و افزود: قصه داعش قصه عجیب و غریبی نیست و در طول تاریخ جریان نهروانیان و اکنون نیز النصره و القاعده و... است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: مرجعیت سنت رسول خدا(ص) از زبان عترت طاهره و اصحاب خاص می‌جوشد.

وی در ادامه افزود: جهل جوانان افراطی و دور شده از فرهنگ اسلامی، مطهری  و مفتح را از ما گرفت اما اکنون این شعار که «ایران پر از بهشتی است» تنها شعاری بیش نیست.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با انتقاد از بیانات سطی پیرامون دین از سوی برخی جریانات گفت: با سطحی نگری نمی‌توان مردم را هدایت کرد و کسانیکه از زبان اسلام سخن می‌گویند باید عقل و نقل را در فهم حقیقت دین به کار بگیرند و قرآن را بفهمند.

جامعه اسلامی باید ستبر باشد

وی در ادامه افزود: آنچه در دست انسان‌های افراطی می‌بینیم چیزی جز سلسله روایات سطحی نیست و سیاست کلی دین و قرآن برای جامعه اسلامی این است که جامعه اسلامی باید ستبر باشد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما زمانی اسلامی می‌شوند که علوم ما اسلامی باشد و امروز در غرب وقتی صحبت از فلسفه اسلامی به میان می‌آید در حقیقت از لاشه فلسفه صحبت می‌شود.

وی با انتقاد از شیوه بانکداری در روزگار امروز جمهوری اسلامی ایران گفت: جایگاه بانک از موسسه خدمت رسان به مردم، به بنگاه و موسسه اقتصادی و شریک تجاری تغییر یافته و عملا در جامعه بانک خدمت رسان به مردم نداریم و امروز از عوامل فلج کردن کشور همین بانک‌ها هستند.

گفتنی است؛ در این نشست به سوالات اساتید حوزه و دانشگاه از سوی عالم عالیقدر حجت الاسلام جوادی آملی پاسخ داده شد.

ریاست مدرسه فرهنگی - تحقیقاتی اسراء از سال ۷۲، عضویت در کمیسون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۸۵، مدیر موسسه علمی امام حسن عسکری(ع) آمل از سال ۸۴، رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم وحیانی معارج از سال ۸۶، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی از زمان تاسیس، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه اسراء بخشی از سوابق اجرایی این عالم عالیقدر است.

همچنین تالیف کتاب «فسلفه زیارت و آیین آن» و مقالات پژوهشی به تعداد ۱۷ مقاله بخشی از سوابق تحقیق و پژوهشی حجت‌الاسلام جوادی آملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار