برخی از آسیب های اجتماعی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارند، هرچه میزان بروز آسیب ها بیشتر شود دامنه افراد گرفتار در آن نیز به تبع افزایش می یابد و به دنبال آن سلامت عمومی جامعه نیز به مخاطره می افتد.
کد خبر: ۳۷۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴ 05 February 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی تصمیم بر ایجاد معاونت اجتماعی در برخی از استان های کشور از جمله کرمانشاه به منظور ارایه راهکارهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی گرفت.
اوایل مهر ماه سال 95 با انتصاب دکتر علی الماسی به عنوان سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این معاونت به جمع هفت معاونت دیگر این دانشگاه اضافه شد.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.
این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشییع و اهل حق در این استان سکونت دارند. 
استان کرمانشاه همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزء استان های مهم کشور محسوب می شود.

**کرمانشاه، استانی با آسیب های خاص
مرزی بودن استان و ناآرامی های اوایل انقلاب و همچنین درگیری مستقیم در جریان هشت سال جنگ تحمیلی، کرمانشاه را با مسایل و مشکلات فراوانی روبرو کرده است؛ عصبانیت و پرخاشگری، مشکلات روحی و روانی و احساس ناامیدی و یاس از جمله مشکلات این استان است که منجر به بروز برخی آسیب های اجتماعی شده است.
براساس اعلام معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه، بیکاری، اعتیاد، طلاق، قاچاق کالا، سرقت، خودکشی و نزاع از جمله آسیب های اجتماعی اولویت دار این استان هستند.
معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که تنها چهار ماه از فعالیت آن می گذرد با هدف، فعالیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، کنترل و پیشگیری آسیب های اجتماعی، تقویت مشارکت های مردمی (سمن ها و مجمع خیرین)، توجه برنامه ریزی شده و دقیق و عمیق به مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت، مشارکت بین بخشی و ترویج فرهنگ و هنر تامین سلامت مثبت فعالیت خود را آغاز کرده است.
دکتر علی الماسی، اولین معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بعد از شکل گیری این معاونت جدید است. 
وی دارای مدرک دکترای تخصصی مهندسی بهداشت از دانشگاه نیوکاسل انگلستان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. 
برای آشنایی با اهداف و ماموریت های این معاونت به دیدار وی رفتم و در گفت و گویی یک ساعته برنامه ها و چشم اندازهای این معاونت را از او سوال کردم.

** توانمندسازی جامعه اولویت اول
او در مورد چشم انداز حوزه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با تمسک به همه توانمندی های موجود جامعه اعم از نهادهای ملی و مردمی بالاترین پوشش خدمتی در جهت تامین سلامت یکی از اولویت ها است چرا که این معاونت به گونه ای سازمان دهی شده است که بتواند با توانمند سازی جامعه و تقویت و روابط بین بخشی و برون بخشی ضمن تاسیس، تقویت و بهره برداری صحیح با توجه به توانایی های بالقوه، سلامت جامعه را تامین و ارتقاء دهد.
الماسی افزود: شواهد و قوانین نشان می دهد سیستم ملی مدیریت سلامت در قالب دانشگاه های علوم پزشکی که شامل مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی اغلب درمان محور بوده و در مجموع 25 تا 15 درصد مدیریت سلامت جامعه را تصدی می نماید که برای ارتقاء این وضعیت، فلسفه وجودی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، فعالیت ساختارمند در جهت بکارگیری امکانات بالقوه مادی و معنوی در جهت تقویت سیستم های موجود، ایجاد سیستم های جدید کارآمد سلامت محور است.

** آموزش و ارتقای سطح دانش مردم اولویت دیگر
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه استان کرمانشاه با یکسری از آسیب های اجتماعی خاص روبرو است، گفت: بیکاری، تضییع حقوق زنان، کودک آزاری، اعتیاد، طلاق، رفتارهای پرخطر، خشونت، سستی و رخوت در جوانان که جزو مولفه های موثر بر سلامت است در این استان به عنوان آسیب های اجتماعی وجود دارد.
وی اظهار کرد: براساس ماموریت ها، اهداف و شرح وظایف معاونت اجتماعی زیرمجموعه هایی در نظر گرفته ایم که بر روی این آسیب ها کار کارشناسی انجام دهند و راهکارهای مناسبی برای تحقق این اهداف طراحی کرده ایم که اکنون در دست اجراست.
وی گفت: تمام مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت را در این معاونت ارزیابی و بررسی می کنیم و براساس هر آسیب که چه تاثیری بر سلامت افراد دارد، برنامه ریزی خواهیم کرد.
او به فعال کردن مرکز تحقیقات و توسعه اجتماعی این معاونت اشاره کرد و گفت: طب اجتماعی را با جدیت و با مشارکت مردم راه اندازی می کنیم و انتظار داریم اقشار مختلف مردم با این مرکز همکاری کنند.
او آسیب های اجتماعی را معلول بی برنامگی دانست و افزود: براساس اولویت برای هر آسیب استان برنامه و راهکار تدوین می کنیم اما معتقدیم در شرایطی می توانیم به موفقیت برسیم که از ظرفیت ها و پتانسیل های مردمی در حوزه های مختلف استفاده کنیم و مردم یک پای برنامه های ما باشند.
دکتر الماسی، توانمند کردن اقشار کمتر برخوردار و آسیب پذیر را در اولویت های برنامه های این معاونت دانست و گفت: یک بسته اختصاصی برای این اقشار تدوین و طراحی شده و از طریق مراکز بهداشت استان در اختیار آنها قرار می گیرد چرا که اعتقاد داریم این افراد به دلیل اینکه بیشتر در معرض بروز آسیب ها قرار دارند باید بیشتر و بهتر مورد توجه قرار گیرند.
وی از مدیریت مشارکت های مردمی به عنوان یکی از زیرشاخه این معاونت نام برد و گفت: به دنبال توانمند کردن مردم هستیم تا از آن طریق بتوانیم سلامت خود را مدیریت کنند.
او آموزش شهروندان را یکی دیگر از برنامه های معاونت اجتماعی در راستای توانمند کردن اقشار مختلف مردم دانست و گفت: مناسب کردن محیط برای زندگی و ترویج سبک زندگی سالم از مهمترین اهداف این معاونت است.
ساماندهی تشکل ها و سازمان های غیردولتی و ارتباط با نخبگان جامعه و افراد علاقه مند به مشارکت در مباحث اجتماعی از محورهایی بود که الماسی بر روی آن تاکید ویژه داشت و گفت: معتقد به استفاده از خرد جمعی و تشکیل اتاق فکر با حضور نخبگان جامعه برای پیچیدن نسخه ای در جهت رفع آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم. 
همچنین ساماندهی انجمن های مختلف مرتبط با حوزه سلامت در استان از دیگر نکات مورد تاکید معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود به طوریکه دکتر الماسی در این ارتباط گفت: به دنبال جلب و جذب مشارکت های مردمی در قالب خیرین سلامت و همچنین افراد علاقه مند به مشارکت در آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان هستیم.
او اضافه کرد: به دنبال طراحی مسیری ماندگار هستیم که با تغییر معاونان و افراد، این مسیر ماندگار باشد و دچار دستخوش و تغییر نگردد.

** رسانه و هنر یک بال موثر معاونت اجتماعی
دکتر الماسی در ادامه سخنان خود همکاری و تعامل با رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر را از دیگر برنامه های معاونت اجتماعی ذکر کرد و با تشبیه رسانه و هنر به عنوان یک بال موثر این معاونت گفت: سالم زیستن و سالم ماندن یک هنر است و برای ترویج این فرهنگ نیاز به مشارکت فعال رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر داریم.
او انتقال پیام سلامت از طریق هنر را ماندگار و رساتر دانست و افزود: به مشارکت فعال هنرمندان در این راستا نیازمندیم تا در قالب تئاتر صحنه و خیابانی، نقاشی، گرافیک، ادبیات و داستان، شعر و فیلم های کوتاه و بلند ما را در تحقق اهدافمان یاری رسانند.
او جذب مشارکت های مردمی را نیز در برنامه این معاونت دانست و گفت: هدف ما از جذب مشارکت فقط مشارکت های مادی نیست و انتظار داریم مردم در حد توان خود به ما فکر و ایده ارایه دهند.
وی خواستار نقد فعالیت های معاونت اجتماعی دانشگاه از سوی منتقدان شد و گفت: از نقدهای منصفانه و دلسوزانه استقبال می کنیم.
وی همچنین از افراد متمکن جامعه نیز خواست با کمک های مادی خود دانشگاه را در زمینه ارایه خدمات بهتر و بیشتر به مردم یاری کنند.
دکتر الماسی از رسانه ها خواست پیگیر برنامه های این معاونت باشند و با ارایه راهکار، پیشنهاد و انتقاد ما را در رسیدن به اهداف و برنامه ها و تحقق آن کمک نمایند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار