رسول مهدوی در گفتگو با تابناک:
متخصص دندانپزشکی با بیان اینکه در دهان علاوه بر دندان ها، زبان ودغدد بزاقی وجود دارند، گفت: دندان ها وسیله جویدن و نرم کردن مواد غذایی است که ترشحات غدد بزاقی ضمن آغشته شدن به مواد غذایی جویده شده به هضم مواد غذایی مخصوصا مواد نشاسته ای کمک می کند.
کد خبر: ۳۹۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲ 14 March 2017

رسول  مهدوی امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت: زبان به عنوان اندام چشایی به جابجایی غذا در دهان نقش داشته، که مجموع زبان، دندان ها و لب به سخن گفتن فرد کمک می کند و سلامت دندان ها و لثه در دهان که دروازه ی دستگاه گوارش است، اهمیت خاصی دارد.

 وی با اشاره به خرابی دندان ها و عفونت لثه که سبب بیماری قلبی، کلیه، سینوزیت و... می شود، افزود:  عدم توجه به بهداشت دندان ها باعث به خطر افتادن سلامت عمومی بدن می شود که لازم است فرد هر ۶ ماه یکبار برای اطمینان از سلامت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کند.

 این دندانپزشک ادامه داد: برخی از بیماری ها موجب پیدایش تغییراتی در دهان می شود که کمبود ویتامین های گروه *ب* از جمله کمبود ویتامین *ب۲* در کودکان باعث ترک گوشه لب و سرخی روی زبان و صاف شدن قسمتی از پرزهای زبان تغییررنگ و حالت لثه در اثر کمبود ویتامین*سی* می شود.

مهدوی با اشاره به بخش های مهم  تشکیل دهنده دندان، گفت: دندان به طور کلی از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده که حد فاصل این دو *طوق  دندان* است مهم ترین بخش دندان شامل  لایه بیرونی و سخت ترین بخش *مینا*، تنه اصلی از جنس آهک  *عاج* و  مغز دندان که شامل رشته های عصبی و مویرگ ها، است،

او تصریح کرد: در پوسیدگی های دندان پس از ایجاد خرابی مینا، به تدریج فساد به داخل دندان راه یافته که تا مغز دندان ادامه می یابد  که در این هنگام به علت تحریکی که روی اعصاب دندان به وجود می آید، دندان به شدت درد می گیرد.
 مهدوی به دندان های شیری هم اشاره کرد و افزود: دندان های شیری یا دندان های اولیه از ۶ ماهگی ظاهر شده و تقریبا در سن ۲/۵ سالگی با رسیدن به بیست عدد،  تعدادشان کامل می شود که دندان های شیری بین سنین ۷ تا ۱۱ سالگی به تدریج لق شده و می افتند.
 
این دندانپزشک خاطر نشان کرد: دندان های شیری در رویش منظم دندادنهای اصلی و رشد فک تاثیر دارند به طوری که اگر یک دندان شیری زودتر از موقع بیفتد، جوانه ی دندان های اصلی طرفین آن به داخل حفره ایجاد شده از افتادن آن دندان، متمایل می شوند.

وی افزود: پس از حفره ایجاد شده دو دندان اصلی کمی کج خواهند شد و دندان اصلی که باید به جای دندان شیری افتاده، در بیاید در جای تنگ به زحمت رشد می کند، که چنین دندانی زودتر خراب می شود که باید به سلامت و بهداشت دندان های شیری کودکان توجه کرد.

مهدوی با بیان اینکه تعداد دندان های اصلی ۳۲ عدد است، تاکید کرد: که این دندان ها کم کم به جای دندان های موقت می رویند، که به تدریج و طی سال های بعد تعدادشان کامل می شود که سلامت دندان های دائمی با بهداشت دندان های موقت ارتباط دارد.
متخصص دندانپزشکی گفت:دهان به صورت یک حفره مرطوب و گرم دارای مقدار کافی اکسیژن است که برای فعالیت میکروب ها جای مناسبی بوده، که اگر دندان ها به خوبی نظافت نشوند و باقی مانده غذا ها در لابلای آنها باشد باکتری ها با تجزیه مواد غذایی و تولید اسید قسمت سطحی دندان را از بین برده و به داخل دندان راه می یابند.

وی متذکرشد: برای حفظ سلامت دندان، مسواک کردن به روش صحیح و در زمان لازم بوده که باید موی مسواک کوتاه باشد و از نظر زبری یا نرمی برای مصرف کننده  ی مسواک قابل قبول و مناسب باشد و در جهت طول دندان و شیارهای آن با چرخش ۴۵ درجه ای به طور کامل مسواک کرد.

گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار