معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری معتقد است، تنها 15 تا 20 درصد اساتید دانشگاه‎‌ها از گرفتن طرح‌های پژوهشی استقبال می‌کنند.تنها 15 تا 20 درصد اساتید کشور از طرح‌های پژوهشی استقبال می‌کنند
کد خبر: ۱۶۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 13 January 2016
معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری معتقد است، تنها 15 تا 20 درصد اساتید دانشگاه‎‌ها از گرفتن طرح‌های پژوهشی استقبال می‌کنند.تنها 15 تا 20 درصد اساتید کشور از طرح‌های پژوهشی استقبال می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، وحید احمدی در نشست معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های منطقه پنج کشور که امروز ( 23 دی) به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اکنون آموزش و دانشگاه‌های کشور در مرحله گذار هستند تا به صورت جدی وارد چرخه علم، فناوری، پژوهش و تولید ثروت شوند که این کار بسیار بزرگی است که با ابلاغ سیاست‌های کلان مقظام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری آغاز شد.

وی با بیان اینکه این دوره تغییر و تحول باعث تغییر نگاه به دانشگاه‌ها می‌شود، افزود: با این تغییر شاهد ورود دانشگاه به تصمیم‌سازی‌های بزرگ مملکت و نظام توسعه خواهیم بود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تغییرات دانشگاه‌های جهان هم اشاره و تاکید کرد: امروزه دیگر ماموریت دانشگاه‌ها انتقال صرف مجموعه علوم از اساتید به دانشجو نیست، بلکه محوریت در حوزه پژوهش، فناوری و خصوصا ارتباط با صنعت است که دانشگاه‌های مهم دنیا به این سمت می‌روند.

به گفته این مسئول، دانشگاه‌های ما هم باید به این سمت حرکت کنند، اما این حرکت به معنای غافل شدن از علوم پایه نیست.

احمدی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید به سمت تربیت کردن کارآفرین بروند، تاکید کرد: برای این منظور باید ارتباط دانشگاه با بخش صنعت بیشتر شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه اکنون اشتغال پس از تحصیل در دانشگاه‎‌های ما بسیار پایین است و این در حالیست که دانشگاه‌های دنیا که به سمت ارتباط با صنعت رفته‌اند امید به اشتغال بیشتری در دانشجویان ایجاد کرده و فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این بین نباید از ارتباط با مراکز رشد و استفاده از ظرفیت آنها نیز غافل شویم.

احمدی گفت: موضوع مهم دیگر که به پژوهش محور شدن دانشگاه‌ها کمک می‌کند، توجه به پژوهش در حوزه کارشناسی است، نه اینکه صرفه به تحصیلات تکمیلی بپردازیم.

وی با اشاره به جمعیت 4.8 میلیون نفری دانشجویان کشور، خاطرنشان کرد: از این جمعیت حدود چهار میلیون نفر در حوزه کارشناسی هستند که پتانسیل زیادی در حوزه پژوهش و نوآوری دارند و نباید از آنها غافل شویم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بر لزوم تغییر رویه اساتید دانشگاه‌ها به عنوان اصل مهم دیگر هم تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه‌های ما تاکید نمی‌شود که اساتید پروژه بیاورند و با همین روند و فقط با ارائه مقاله چند سال بدون دغدغه فعالیت می‌کنند و دانشجو می‌گیرند.

احمدی افزود: به دنبال ایجاد این فرهنگ در دانشگاه‌ها هستیم که هر استادی که پروژه دارد بتواند دانشجو تحصیلات تکمیلی بگیرد و دانشگاه‌ها هم باید در این زمینه سخت‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه باید به سمت ماموریت‌گرا کردن تحصیلات تکمیلی برویم، اظهار کرد: تا زمانی‌که اساتید به شیوه یارانه‎‌ای، اتوماتیک و بدون تلاش دانشجو تحصیلات تکمیلی می‌گیرند شرایط همین است و اساتید ما احساس امنیت کاذب خواهند داشت.

به گفته این مسئول، این مر باعث کاهش استقبال اساتید دانشگاه‌ها از طرح‌ها شده و اکنون تنها 15 تا 20 درصد اساتید به گرفتن طرح‌های پژوهشی روی می‌آورند.

 معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید این رقم را به 60 تا 70 درصد برسانیم، خاطرنشان کرد: اکنون از بخش‌های مختلف مانند وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت نفت و ... برای دانشگاه‌ها طرح داریم، اما از آن استقبال نمی‌شود.

احمدی گفت: موضوع دیگر که نباید از آن غافل شویم پذیرفتن و استفاده‌ از طرح‌های بین‌المللی است که در این حوزه هم پتانسیل و امکانات خوبی داریم.

وی به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که دانشگاه‌ها می‌توانند از آن برای پژوهش استفاده کنند.

به گفته این مسئول، بر اساس این قانون اگر بخش صنعت برای حوزه پژوهش هزینه کند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد که دانشگاه‌ها باید از این ایجاد انگیزه‌ای که برای بخش صنعت شده استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: همچنین ما در حال پیگیری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم که دانشگاه‌ها نتوانند ردیف 15 درصدی بودجه پژوهشی را تغییر دهند و معاونین پژوهشی هم باید در این بین مطالبه‌گر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار