مدیر باغبانی استان:
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به شرایط مناسب استان برای کاشت پسته، گفت: توسعه باغات پسته را در برنامه داریم.
کد خبر: ۱۱۷۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱ 18 June 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، حمان فیض‌قربانی با بیان اینکه توسعه باغات پسته جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد، گفت: توسعه باغات پسته به دو دلیل در استان کرمانشاه به صورت جدی دنبال می‌شود که اولین و مهمترین دلیل آن پایین بودن نیاز آبی باغات پسته است و توسعه باغات پسته به عنوان یکی از کشت‌های با نیاز آبی کم در اولویت استان قرار دارد.

فیض‌قربانی اضافه کرد: دلیل دومی که توسعه باغات پسته در استان را دنبال می‌کنیم، ارزش افزوده و درآمدزایی بالای این محصول است که می‌توان از قبل صادرات این محصول به خارج از کشور و به ویژه عراق برای کشاورزان درآمد خوبی بوجود آورد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به شرایط مساعد استان کرمانشاه برای کشت پسته، گفت: پیش‌بینی شده امسال ۱۰۰ هکتار به باغات پسته استان اضافه شود، ضمن اینکه در کنار توسعه باغات کار پیوندک زدن باغات پسته‌ای که سال گذشته در استان کشت شده‌ را هم انجام خواهیم داد.

فیض قربانی ادامه داد: مشکل اصلی پیش‌روی توسعه باغات پسته در استان به سخت بودن پیوند زدن باغات پسته مربوط می‌شود که از سال گذشته تلاش کردیم با ورود به این حوزه مشکلات باغداران را مرتفع کنیم و در این راستا سال گذشته ۶۰ هزار قطعه پیوندک را در باغات پسته استان انجام دادیم و بنا داریم امسال هم کار پیوندک زدن باغات پسته را  به میزان سال گذشته در باغات پسته استان داشته باشیم.

فیض قربانی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد باروری باغات پسته منوط به زدن پیوندک در سال دوم کشت باغات پسته است و کشاورزان استان چون در این زمینه تخصص کافی ندارند، گاها با چالش هایی مواجه می‌شدند که تلاش کردیم با ورود در این حوزه مشکلات آنها را از بین ببریم.

فیض‌قربانی سپس ارقام پسته کشت شده در استان را شامل انواع «اکبری»، «کله‌قوچی» و «احمدآقایی» عنوان کرد و افزود: ارقام پسته کشت شده در باغات استان جزو ارقام با بازارپسندی بالاست.

وی افزود: در تمامی شهرستان‌های استان بجز شهرستان‌های گرمسیری استان امکان کاشت پسته وجود دارد.

فیض‌قربانی در ادامه سطح فعلی باغات پسته در استان کرمانشاه را ۲۵۰ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵۰ تن پسته در باغات استان تولید شود.

وی یادآور شد: برداشت پسته در باغات استان در فصل پاییز انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار