نشست علمی بررسی ویژگی‌های شخصیتی فیلسوف و عارف برجسته آیت‌الله میرزا حسن کرمانشاهی امروز یکشنبه (١٦ آبان) در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 06 November 2016

به گزارش تابناک ،نشست علمی بررسی ویژگی‌های شخصیتی فیلسوف و عارف برجسته آیت‌الله میرزا حسن کرمانشاهی با حضور دکتر منوچهر صدوقی سها، مدیرکل، معاونین و کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، استاد فرشید یوسفی، استاد عبداله جواری، استاد محمد جوادمحبت و مردم فرهنگ دوست کرمانشاه امروز یکشنبه (١٦ آبان) در تالار وحدت برگزار شد.

ابراهیم رحیمی زنگنه،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، در این مراسم آیت الله میرزا حسن کرمانشاهی را از مفاخر برجسته ایران و کرمانشاه توصیف و اظهار کرد: باعث تاسف است که شخصیتی با این جایگاه همچنان ناشناخته است.
وی ابراز امیدواری کرد که با کمک دلسوزان فرهنگ و هنر استان کرمانشاه زمینه برگزاری کنگره آیت الله میرزا حسن کرمانشاهی در آینده نزدیک فراهم شود.
رحیمی زنگنه به نام برخی بزرگان و مفاخر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این استان دارای یک هویت تاریخی و فرهنگی عمیق است اما متاسفانه این میراث گرانبها همچنان ناشناخته مانده است.
  منوچهر صدوقی سها، استاد فلسفه دانشگاه تهران و حوزه علمیه در این مراسم  گفت: ایران تنها کشور دنیاست که سنت فلسفی در آن جاری است و طلاب فلسفه می توانند نسل علمی خود را به صدرالمتالهین، ابن سینا، ‌فارابی و در نهایت آتن یونان برسانند؛ در حالی که در هیچ جای دنیا این گونه نیست.
وی گفت: یکی از این حلقه ها میرزا حسن کرمانشاهی است که ٤٠ تن از فلاسفه بزرگ را تربیت کرده است.
صدوقی سها تاکید کرد: امروز کسی در ایران و عراق نیست که سخن از فلسفه اسلامی بگوید اما شاگرد آیت الله میرزا حسن کرمانشاهی نبوده باشد.
او با اشاره به عزم میرزا در فراگیری علم و فلسفه با وجود معیشت سخت، گفت: او وقتی از دنیا رفت حتی هزینه دفن و کفن خود را هم نداشت و این هزینه را یکی از شاگردانش تقبل کرد.
صدوقی سها ادامه داد: وضع مالی میرزا حسن کرمانشاهی آنقدر بد بود که اهل خانه او برای گذران زندگی حاشیه ها و دست نوشته او را به عطاری محل زندگی شان می فروختند، زیرا آن زمان کاغذ کمیاب بوده است.
از آقا میرزا حسن کرمانشاهی آثار فلسفی متعددی چون حواشی مفصل بر اسفار و شرح اشارات و شفا ابن سینا و تعلیقات بر طبیعیات و الهیات شفا بر جای مانده اما گویا هیچ یک تدوین و جمع بندی نشده اند.
وی آخرین مدرس شفا ابن سینا در مکتب تهران بوده است.
«آیت الله  میرزا حسن کرمانشاهی» یکی از مفاخر فلسفه و برجسته های مهجور کرمانشاه و کشور است که احمد، مهدی و جلال آشتیانی، امام خمینی (ره)، آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله خوانساری تنها برخی از شاگردان بی‌ واسطه و با واسطه او بوده‌اند.
   میرزا حسن کرمانشاهی (١٣٣٦ – ١٢٥٠ قمری) از نوادر استان کرمانشاه، خیلی زود از کلاس های درس بزرگانی همچون ابوالحسن جلوه، علی زنوزی، میرزا حسن نوری و محمدرضا قمشه ای به مرتبه استادی رسید و در تدریس برخی علوم، کم نظیر شد.
او بعدا به 'خاتم الحکما المشائین' معروف و به عنوان یک عارف، شاعر، متکلم و فیلسوف بزرگ شناخته شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار