پس از برگزاری مسابقات کشتی جام تختی در کرمانشاه حال این استان به‌دنبال میزبانی مسابقات باشگاه‌های جهان است که این مهم گامی برای رشد کشتی استان و بازگرداندن آن به جایگاه گذشته‌اش خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 02 November 2015
پس از برگزاری مسابقات کشتی جام تختی در کرمانشاه حال این استان به‌دنبال میزبانی مسابقات باشگاه‌های جهان است که این مهم گامی برای رشد کشتی استان و بازگرداندن آن به جایگاه گذشته‌اش خواهد بود.

کشتی میراث ماندگار پهلوانان کرمانشاه بوده و اما سال‌هاست که نشانی از هیاهوی پهلوانی در سالن‌های کشتی استان به چشم نمی‌خورد.

کشتی کرمانشاه روزگاری در کشور سرآمد بود و اما در سال‌های اخیر با افت شدیدی مواجه شد تا اینکه با برگزاری جام جهان‌پهلوان تختی تحرکی هرچند اندک در کشتی استان ایجاد شد و پس‌ازآن نیز با میزبانی‌های مختلف تلاش شد جان دوباره‌ای در کشتی کرمانشاه ایجاد شود.

تلاش مسئولان برای احیای عظمت این ورزش در استان به کسب امتیاز میزبانی‌های بین‌المللی است و اکنون اما زمزمه مسابقات جام باشگاه‌های جهان به میزبانی کرمانشاه به گوش می‌‌رسد، اتفاقی که می‌تواند مقصود موردنظر را ایجاد کند اما مسئولان فدراسیون تنها کرمانشاه را یکی از گزینه‌های موردنظر برای این میزبانی عنوان کردند و تاکنون این مسئله قطعیت نیافته است.

تیم‌های آزاد و فرنگی کرمانشاه در لیگ کشتی کشور ساماندهی شود

سرمربی تیم کشتی آزاد بزرگ‌سالان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: میزبانی مسابقات فرصت خوبی برای معرفی کشتی و تشویق جوانان است، از زمان مسابقات جام تختی تاکنون کشتی کرمانشاه رشد زیادی داشته اما فراتر از میزبانی‌ها آنچه نیاز اساسی استان است حضور پویا در لیگ‌های کشور است که متأسفانه کرمانشاه تاکنون از این امتیاز محروم بوده است.

جعفر دلیری افزود: ساماندهی تیم‌های آزاد و فرنگی در لیگ کشور سبب بالا رفتن عرصه رقابت و عملکرد بهتر ورزشکاران می‌شود، اگر لیگ پویایی داشته باشیم قطع به‌یقین شاهد رشد و صعود ورزش کشتی در استان خواهیم بود.

وی گفت: از سوی دیگر مشکل ورزشکاران نداشتن رفاه و بنیه مالی قوی برای فعالیت بدون دغدغه است و راه‌اندازی لیگ کشتی فرصتی برای تقویت شرایط مالی کشتی‌گیران و اشتغال‌زایی دست‌اندرکاران است همچنان که بسیاری از استان‌ها به اهمیت لیگ‌های ورزشی در اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای ورزشکار پی بردند.

دلیری غفلت از ورزش پایه را از دیگر عوامل رکود ورزش کشتی در استان کرمانشاه دانست و بیان کرد: اگر همچنان توجه ما به جوانان و بزرگ‌سالان باشد از این بیشتر در کشتی جلو نخواهیم رفت اما آنچه موردنیاز و ضروری استان است توجه به ورزش پایه در نونهالان، نوجوانان و خردسالان است همچنان که رمز موفقیت کشتی مازندران، تهران و مشهد توجه به ورزش پایه است.

توجه به کشتی پایه سبب ارتقای این ورزش در استان می‌شود

وی ادامه داد: البته درگذشته جوانان متوقع نبودند و رشد در کشتی و پهلوانی را آمال و آرزوی خود می دانستد اما اکنون با رکود اقتصادی و شرایط بد مالی انگیزه زیادی برای کشتی‌گیر نمی‌ماند.

سرمربی تیم کشتی آزاد بزرگ‌سالان کرمانشاه افزود: به‌طورقطع توجه به ورزش پایه کشتی کرمانشاه را در آینده متحول خواهد کرد و به جایگاه حقیقی و شایسته خویش بازمی‌گردیم.

دلیری بیان کرد: جای تأسف دارد که کرمانشاه نماینده شایسته‌ای در تیم ملی نداشته ما پیش‌ازاین رضا افضلی را داشتیم که جای خود را به علیرضا قاسمی داد و عملاً از داشتن کشتی‌گیر تیم ملی محروم شدیم.

سرمربی تیم کشتی آزاد بزرگ‌سالان کرمانشاه افزود: جا دارد که از مرحوم بابک قربانی طلایی المپیک و فرنگی کار قهرمان کشور یادی کنیم و امیدواریم خلأ وجود این قهرمان در استان پر شود.

رئیس هیئت کشتی استان کرمانشاه نیز به خبرنگار مهر گفت: دبیر فدراسیون قول‌های مساعدی مبنی بر اعطای میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های جهان به کرمانشاه داده و امیدواریم میزبانی این مسابقات پتانسیل ویژه‌ای برای تحول کشتی ایجاد کند.

کشتی گیران در تمرینات خود جدیت و مداومت ندارند

محمدحسین محبی کمبود نقدینگی را سبب دلسردی ورزشکاران و بی‌رغبتی به ورزش کشتی دانست و عنوان کرد: سالن‌های کشتی باید برای درآمدزایی در اختیار هیئت قرار گیرد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی ورزشکاران به مداومت بر تمرینات افزود: جای تعجب دارد که ورزشکار ما تمرینات مستمر نداشته و به‌صورت منظم بر سر تمرین حاضر نمی‌شود این بی‌انگیزگی ما را از اهداف اصلی بازمی‌دارد چراکه با این بی‌نظمی هدف مشخص ورزشکار تعریف نمی‌شود، اگر کشتی‌گیر به دنبال قهرمانی است پس باید تمرینات مداوم خود را دنبال کند.

رئیس هیئت کشتی استان کرمانشاه بیان کرد: متأسفانه کرمانشاه در کشتی الگوی مناسبی ندارد و بر آن هستیم تا با میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های جهان این خلأ را پرکنیم.

محبی با اشاره به فعالیت بیش از ۸ هزار کشتی‌گیر در استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون کشتی در تمام شهرستان‌ها فعال است و اسلام‌آباد غرب بعد از کرمانشاه حرفی برای گفتن دارد.

وی گرایش به کشتی آزاد در کرمانشاه را بیش از فرنگی دانست و گفت: ما به توجه مسئولان نیاز داریم و بیشتر منابع مالی ما از محل کمک‌های مردمی است تاکنون تنها ۴۰۰ میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی برای کشتی جمع‌آوری کردیم و بیش از این نمی‌توان به کمک‌های مردمی امید داشت.

دبیر هیئت کشتی استان کرمانشاه میزبانی رویدادهای مهم ازجمله جام تختی را در ارتقای کشتی کرمانشاه مؤثر دانست و گفت: مابعد از جام تختی در تمام رده‌های آزاد و فرنگی نسبت به سال‌های قبل رشد چشمگیری داشتیم به‌عنوان‌مثال بعد از ۴۰ سال در رده جوانان صاحب ۲ نشان طلا شدیم.

منصور کیانی با اشاره به فعالیت ۵ هزار کشتی‌گیر در شهر کرمانشاه گفت: قهرمانی در کشتی زمان‌بر است و به چشم‌انداز مناسبی نیاز داریم.

به نظر می‌رسد میزبانی رویدادهای مهم به‌تنهایی اتفاقی در کشتی استان کرمانشاه به وجود نمی‌آورد و تحول بنیادی و ارتقای این ورزش در استان به زمان بیشتر و توجه و تمرکز بر ورزش پایه نیازمند است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار