مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: برخورد قاطع انتظامی وقضایی باعاملان تخریب منابع طبیعی دراستان کرمانشاه انجام شود.
کد خبر: ۱۹۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 07 March 2016
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: برخورد قاطع انتظامی وقضایی باعاملان تخریب منابع طبیعی دراستان کرمانشاه انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراد ‌شیخ ویسی ظهر امروز دوشنبه در نشست مشترک قضات دادگستری و جنگلبانان که با موضوع «منابع طبیعی، جنگلبانان و قانون» در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌هایی که در هفته منابع طبیعی تدوین و پیگیری می‌شود باید در راستای توسعه و حفاظت از منابع طبیعی تلاش کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به نقش ویژه رسانه ها در حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در همین راستا برای قدردانی از این قشر فرهنگساز و اثرگذار روز گذشته «پارک سبز خبرنگار» در کرمانشاه افتتاح شد.

شیخ ویسی با بیان اینکه دو سوم استان کرمانشاه را اراضی مرتعی تشکیل می‌دهد، افزود: در واقع عواقب تخریب منابع طبیعی جبران ناپذیر است و باید در جهت احیای منابع زمان و توان بیشتری صرف شود.

وی یادآور شد: همچنین در طول تاریخ منابع طبیعی در استان، هنوز نتوانسته‌ایم ۱۰ هزار هکتار جنگل طبیعی را احیا کنیم و درخت های بنه که بخش عمده معیشت مردم را تشکیل می دهند ۵۰۰ ساله شده‌اند اما ما فقط بهره‌برداری کرده و توان اکولوژیک منطقه را از بین برده ایم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید در راستای مقابله با سوء استفاده گران از منابع طبیعی با کمک دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی برخوردی قاطع شود.

لزوم تقویت منابع طبیعی برای نجات از وضعیت بحرانی

وی با اشاره به مطرح شدن مبحث اخذ اسناد در شورای حفاظت از منابع طبیعی به ریاست دادستان کشور گفت: ما نماینده دولت در منابع طبیعی هستیم و باید با اطلاع از اسناد املاک و اراضی بهتر بتوانیم در حفاطت از منابع وارد عمل شویم.

شیخ ویسی در ادامه میانگین بارش نزولات آسمانی در کشور  را ۲۵۰۰ میلیمتر عنوان کرد و افزود: همچنین میانگین بارش در دنیا به میزان ۸۰۰ میلی متر است و پیش بینی شده در آینده بحران آب امنیت کشورها را به مخاطره خواهد انداخت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در بیشتر شهرستان‌ها به ویژه ماهیدشت ۱۵۰ متر سطح آب نسبت به سنوات قبل فروکش کرده و این آمار نشان از توجه به بحرانی بودن مسئله منابع طبیعی است.

وی صرفه جویی و تقویت منابع طبیعی را راه حل نجات از وضعیت بحرانی دانست و گفت: فرهنگ سازی در جامعه و فعالیت سمن‌ها از ضروریات اساسی است و اگر هر نفر حتی یک لیتر در مصرف آب جویی کند  ۱۷ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.

شیخ ویسی با اشاره به بیابانی شدن ۶۰ درصد از منابع کشور اظهار کرد: سرانه جنگل در دنیا ۷ هزار مترمربع و در کشور ما ۲ هزار متر مربع و در استان ما ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع است.

تاکید دین مبین اسلام بر حفاظت از منابع طبیعی

در ادامه این نشست نماینده ولی فقیه در ادامه کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان روایات متعددی از ائمه (ع) مبنی بر اهمیت و جایگاه محیط زیست و حفاظت از آن اظهار داشت: منابع طبیعی سرمایه‌ای برای ادامه زندگی بشریت است و دستورات دینی و الهی مبنی بر حفاظت از این منابع است.

حجت الاسلام احسان دوست گفت: امروزه استکبار جهانی به دلیل مطالبات و اعمال دولتی انسان‌های بی گناه را به کشتار می کشاند و حتی کاتولیک‌ها و پاپ نیز این حرکات آنها را محکوم کرده اند.

این مسئول گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) قطع درختان را همانند قتل و کشتار انسان می‌داند و این امر نشان از اهمیت منابع طبیعی و حراست از آن است.

نماینده ولی فقیه در ادامه کل منابع طبیعی و آیخیزداری استان کرمانشاه گفت: آسیب‌ها و بی توجهی  به این منابع طبیعی در واقع غضب و خشم الهی خداوند را موجب خواهد شد و نیز اگر نسل موجودی دچار انقراض شد به محیط زیست آسیب خواهد رسید.

حجت الاسلام احسان دوست یادآور شد: باید در جهت احیای منابع طبیعی آسیب دیده تلاش کرد و لازم است توسعه این منابع و برداشت صحیح از نعمت‌های الهی که مورد سفارش اولیاء و خداوند سبحان است در اولویت باشد.

گفتنی است، در این مراسم با اخذ سند از سوی سازمان ثبت احوال به منابع طبیعی کرمانشاه ۹۸ درصد اراضی ملی کرمانشاه دارای سند مالکیت شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار