مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بر همکاری مردم با طرح های سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت:موفقیت این طرح ها منوط بر همکاری و مشارکت موثر مردم در اجرای آن است و تامین سلامت افراد و جامعه بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۳۳۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 06 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،دکتر ویدا صنیعی روز سه شنبه به اجرای طرح ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر آنها ( PEN) در کشور اشاره کرد و افزود: چهار بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم‌ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را افزایش می‌دهند.
او گفت: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری‌ها و عوامل زمینه‌ساز آن‌ها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا سال 2025 تعیین کرده و حال در زمینه جهت‌دهی و تقویت و ارتقای پاسخگویی مراقبت‌های بهداشتی در ادامه برنامه تحول ساختاری در نظام بهداشتی، در راستای مجموعه مداخلات اساسی پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت تدوین شده است.
او گفت: برنامه PEN براساس نظام بهداشتی ایران تغییر و ایرانیزه شده و برنامه ایراپن طراحی و اجرای آزمایشی آن در چهار شهرستان نقده، مراغه، شهرضا و بافت شروع گردید. 
وی اظهار کرد: این برنامه در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت میزان احتمال خطر 10 ساله بروز حوادث کشنده و غیرکشنده قلبی عروقی (مانند سکته‌های قلبی و مغزی) جمعیت هدف برنامه ( افراد 30 سال به بالا) حتی در زمانی که علامت‌دار و بیمار نیستند تعیین می‌گردد و متناسب با میزان احتمال به دست آمده اقدام هایی برای پیشگیری از بروز بیماری یا عوارض آن صورت می‌پذیرد.
وی ادامه داد: علاوه برآن در زمینه سرطان ها (روده بزرگ، پستان و دهانه رحم) و آسم نیز اقدام هایی در جهت تشخیص و مداخلات زودهنگام انجام می‌گردد.
صنیعی در خصوص تفاوتی که این برنامه‌ها با اقدام های قبل نظام بهداشتی دارد، افزود: این‌ بار افراد را قبل از بیمار شدن و با ارزیابی خطر در ابتدای بیماری تشخیص داده، اقدام های لازم را اعم از آموزشی و مشاوره‌ای و مراقبتی و دارویی به موقع در مورد وی به اجرا می‌گذارد تا مانع از بروز یا پیشرفت بیماری شود و تمام خدمات ارزیابی خطر چهار بیماری ذکر شده از سطح یک بهورز / مراقب سلامت تا ارجاع به سطوح بالاتر و تخصصی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه نتایج سنجش کلسترول و قند نیز در روستاها و خانه‌های بهداشت قرار داده شده است، گفت: اقدام های تشخیصی سرطان هم برای زنان 30 تا 70 ساله توسط ماماهای شبکه بهداشتی انجام می‌شود و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ توسط بهورزان و پزشکان خانواده و همچنین اقدامات پیشگیرانه و کنترل آسم جزو برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در نظام بهداشتی کشور است.
مدیرگروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به پدیده‌ شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، گفت: در کنار بهبود شاخص‌های بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، اکنون این پدیده ها از مهم‌ترین عوامل افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر بوده‌اند.
صنیعی اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر، مسوول بیش از 53 درصد بار بیماری‌ها در سراسر جهان هستند و بیش از 76درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد. 
او با بیان اینکه پایه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل است، گفت: 10 درصد افزایش در مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر باعث کاهش رشد اقتصادی سالانه تا پنج درصد می گردد.
او در ادامه افزود: لازم بود که در راستای تعهدات ملی و جهانی خود و با بومی‌سازی و اجرای پیشنهادهای سازمان جهانی بهداشت اقدام های شایسته‌ای را در این راستا انجام دهیم و به همین دلیل در راستای اجرای راهبردهای ‌های چهارگانه پیشنهادی این سازمان، در حیطه حاکمیتی از سال 1392 کار تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن در معاونت بهداشت وزارت بهداشت شروع شد.
وی در ادامه گفت: از تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در قالب 'سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط 'با آنها کاهش 25 درصد از خطر مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر، کاهش 20 درصد از میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 10 درصد از مصرف الکل، کاهش 30 درصد از میزان مصرف نمک سدیم، کاهش 30 درصد از شیوع استعمال دخانیات، کاهش 25 درصد از شیوع پرفشاری خون، جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت، دسترسی 100 درصد جمعیت به داروهای مناسب و فناوری های پایه و ضروری برای درمان بیماری های غیرواگیر و دسترسی حداقل 70 درصد به دارو و مشاوره لازم برای پیشگیری از بیماریهای قلبی، عروقی و حملات عروق مغزی است.
صنیعی در ادامه افزود: کلیدی‌ترین توصیه سازمان جهانی بهداشت این بود که برای پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها می‌باید از نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی بهره برد و برای موفقیت در این مسیر توصیه نمود نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی به سمت این بیماری‌ها جهت داده شده و به نحو شایسته‌ای تقویت شود.
به گفته وی، طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال 2025 باید 25 درصد این مرگ و میرها کاهش یابد، به همین منظور برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ایران تدوین و ابلاغ شد.
وی افزود: تصحیح زیرساخت‌های این برنامه که همان بهبود وضعیت شبکه بهداشتی و درمانی کشورو پرونده الکترونیک سلامت است در همین راستا انجام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار