عضو هیئت مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با بیان اینکه ستاره هتل ها در دنیا تعریف و استاندارد خاص خود را دارد، گفت: گردشگران خارجی به نسبت تعداد ستاره هتلها انتظار خدمات دهی استاندارد دارند، اما چنین موضوع در هتل های کشور ما برای آنان اتفاق نمی‌افتد.
کد خبر: ۵۷۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ 26 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محسن حاجی سعید ، با بیان اینکه برای ایجاد رونق گردشگری ایران دولت باید سالانه یک میلیارد دلار بودجه به این امر اختصاص دهد، اظهارکرد: رونق گردشگری باعث افزایش تعداد سرمایه گذاران خارجی و ایجاد اشتغال در کشور می شود.

این فعال گردشگری تاکید کرد: بهترین راه برای فاصله گرفتن کشور از خام فروشی و وابستگی به نفت، رونق گردشگری است که در این راستا باید استراتژی مشخصی برای حوزه گردشگری داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه گردشگری ایران فاقد ثبات مدیریتی است و استراتژی گردشگری نیز نداریم. 

مهمترین مشکلاتی که گردشگران خارجی درسفر به ایران دارند 

وی همچنین به برخی از مهمترین مشکلاتی که گردشگران خارجی قبل و بعد از سفر به ایران با آن مواجه می‌شوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران هراسی که طی سالهای گذشته رسانه های خارجی نسبت به کشور ما ایجاد کرده اند، باعث شده که ایران به عنوان یک مقصد ناامن برای گردشگران معرفی شود .

عضو هیئت مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری مشکلات فرآیند صدور ویزا را از دیگر مشکلات پیش از سفر گردشگران به ایران دانست و افزود: علاوه بر این ما همه کشورهای دنیا را هدف گردشگری خود قرار نداده ایم و به چند کشور محدود شده ایم، درحالیکه باید درهمه کشورها حتی کشورهای آفریقایی نیز برای گردشگری خود تبلیغات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد پروازهای بین المللی در نقاط مختلف کشور بسیار محدود است که باید این نوع پروازها افزایش یابد تا گردشگر مستقیم به شهر مقصد سفر کند.

حاجی سعید ضعف زیر ساخت های حوزه فناوری و ارتباطات، مناسب نبودن زیرساخت های ریلی برای گردشگرانی که درپی سفرهای ارزان قیمت هستند، نامناسب بودن خدمات جاده ای و دو زبانه نبودن بسیاری از تابلوهای راهنمای گردشگر در شهرهای تاریخی را از مشکلاتی عنوان کرد گردشگران در سفر به ایران با آن مواجه می‌شوند.

گردشگران از خدمات دهی هتل‌ها ناراضی‌اند

وی تاکیدکرد: گردشگران خارجی اغلب از خدمات دهی هتل ها و رستوران های کشور ناراضی هستند و تعداد هتل‌هایی که بتوانند مطابق با استانداردهای جهانی به گردشگران خدمات دهی داشته باشند در کشور ما انگشت شمارند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه تعداد ستاره هتل‌ها در دنیا تعریف خاص خود را دارد، تصریح کرد: وقتی گردشگران به ایران می آیند و به هتل های چندستاره می روند، توقع دارند خدماتی که به آنان ارائه می شود مطابق با آن ستاره ها باشد، اما در عمل چنین اتقاقی نمی‌افتد، لذا باید تعداد ستاره هتل ها را کم کنیم تا سطح توقعات گردشگران پائین بیاید.

 سطح کیفی راهنمایان گردشگری ایران مطلوب است

عضو هیئت مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری همچنین وضعیت کیفی راهنمایان گردشگری ایران را نسبت به استانداردهای جهانی و در مقایسه با کشورهای تراز اول گردشگری مطلوب توصیف کرد و افزود: یکی از نقاط ضعف ما در 15 سال گذشته در حوزه گردشگری بحث نبود نیروهای انسانی متخصص از جمله در حوزه راهنمایان گردشگری بود که این امر در سالهای اخیر با شکل گیری انجمن‌ های صنفی، انتقال تجارب پیشکسوتان به جوانان و همسان سازی اطلاعات، برگزاری گردهمایی ها، کلاس های آموزشی و به روز رسانی اطلاعات، برگزاری سه دوره کلاس های آموزشی زیر نظر فدراسیون جهانی راهنمایان و آشنا شدن راهنمایان با استانداردهای بین المللی، اکنون به وضعیت مطلوبی رسیده است.

وی یادآورشد: البته هر ساله به خاطر مسائل حمایتی همچون بیمه راهنمایان و امنیت شغلی شاهد ریزش تعداد راهنمایان و ورود راهنمایان تازه وارد هستیم که این مسئله باعث کاهش سطح کیفی راهنمایان گردشگری می‌شود، لذا دولت و مجلس در بحث مسائل حمایتی باید زودتر اقدام کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار