رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به جدی بودن بحران آب در کشور گفت: خشکسالی و کمبود آب نه فقط در کشور ما، بلکه در بسیاری از کشورها به یک بحران جدی تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 25 August 2015
علی اشرف منصوری در جمع خبرنگاران گفت: بارها اعلام شده که 92 درصد آب موجود در کشور در بخش کشاورزی به مصرف می رسد،  در حالیکه بر اساس آمارها میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی کمتر از 65 درصد است.

منصوری افزود: اگر 92 درصد آب موجود در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد این بخش با تحولی چشمگیر همراه خواهد شد.

منصوری اشاره ای هم به مقوله آب مجازی داشت و گفت: بر اساس آمارهای موجود مجموع آب مورد نیاز برای تولید تمام محصولات کشاورزی صادراتی کشور کمتر از پنج میلیارد مترمکعب است، درحالیکه آبی که از سطح سدهای موجود در کشور تبخیر می شود بیشتر از این میزان است و این یعنی مقوله آب مجازی به آن مفهومی که در حال مطرح شدن است نمی تواند منابع آبی کشور را با چالش مواجه کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه بخش عمده‌ای از بحران آب را به خشکسالی‌های چند سال اخیر مربوط دانست و گفت: بر اساس آمارهای موجود زمانی میانگین بارندگی استانی همچون کرمانشاه 600 میلیمتر گزارش می شد و این رقم در سال های قبل به 480 میلیمتر و سال گذشته به 327 میلیمتر در سال رسید.

وی اثرات سوء کاهش متمادی میانگین بارندگی سالانه بر منابع آبی را مشهود دانست و گفت: گواه این مدعا وجود شش دشت ممنوعه در سطح استان است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به جدی بودن بحران آب در کشور گفت: خشکسالی و بحران آب نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها به یک بحران جدی تبدیل شده که شاید بتوان یکی از اصلی ترین دلایل بروز این مشکل را در سوء مدیریت مصرف آب و برداشت‌های بی رویه از منابع آبی یافت.

منصوری در ادامه مقوله صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی را از برنامه های جدی عنوان کرد و افزود: در این راستا مراکز تحقیقاتی در تلاشند با معرفی ارقام با نیاز آبی پایین و مقاوم به تنش خشکی صرفه جویی در مصرف آب را در پی داشته باشد.

منصوری توسعه کشت های نشایی را در راستای صرفه جویی در مصرف آب موثر ارزیابی کرد و گفت: در این روش بجای کشت بذر در مزرعه و آبیاری اراضی در سطح بالا محصولات به صورت نشایی کشت می شوند و پس از رسیدن به یک حد مناسب، برای ادامه رشد به داخل زمین منتقل می شوند.

منصوری هدایت کشاورزان به سمت کشت پاییزه را راهکار دیگر مقابله با بحران آب دانست و گفت: پرداختن به کشت پاییزه به دلیل قابلیت استفاده از نزولات جوی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را در مقایسه با کشت بهاره کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه توسعه کشت‌های گلخانه ای را در راستای بهره وری در مصرف آب اثرگذار دانست و گفت: میزان مصرف آب در کشت های گلخانه ای بین شش تا 10 برابر کشت های معمولی است.

وی توسعه باغات مدرن را در راستای بهره وری در مصرف آب مهم دانست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار