دو مخترع کرمانشاهی صندلی اتوبوسی را طراحی کرده‌اند که هنگام تصادفات ضربه تصادف را گرفته و مانع از صدمه و آسیب جدی مسافران می‌شود.
کد خبر: ۱۴۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ 21 December 2015
دو مخترع کرمانشاهی صندلی اتوبوسی را طراحی کرده‌اند که هنگام تصادفات ضربه تصادف را گرفته و مانع از صدمه و آسیب جدی مسافران می‌شود.

سجاد محمدعلی یکی از مخترعین و طراحان این صندلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: یک ماه پیش در مسابقات جهانی مخترعین و مبتکرین که با حضور 32 کشور جهان در نورنبرگ آلمان برگزار شد، به همراه «صادق امیری» توانستیم در بخش مهندسی مکانیک این مسابقات رتبه اول و مدال طلای مسابقات را کسب کنیم.

وی اظهار کرد: اختراع ارائه شده ما در این مسابقات صندلی هوشمند متحرک اتوبوس بود که با نصب آن در اتوبوس در صورت بروز تصادف، ضربه تصادف توسط صندلی به وسیله دمپرهای مکانیکی که در آن تعیبه شده  گرفته شده و به فرد نمی‌رسد و از این رو باعث پیشگیری از صدمه دیدن افراد در تصادفات اتوبوس می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به آمار بالای تصادفات در کشور و فوت بسیاری در این تصادفات، قطعا نصب چنین صندلی بر روی اتوبوسها که حجم بالایی از مسافرین را جابجا می‌کنند می‌تواند تا حد زیادی در کاهش آمار تصادفات کشور موثر باشد.

محمدعلی در ادامه از مذاکره با چند شرکت خارجی برای تجاری سازی این اختراع خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر با شرکت "MAN" که یکی از بزرگترین شرکت‌های اتوبوس‌سازی در اروپاست، وارد مذاکره شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون مذاکره با شرکت‌های داخلی را شروع نکرده‌ایم، گفت: شرکت‌های داخلی تحت لیسانس هستند و از آنجا که قطعات را مونتاژ می‌کنند، باید برای هر تغییر در خودروی تولیدی از شرکت خارجی مذکور کسب اجازه کنند.

محمدعلی نصب این صندلی‌ها را موجب افزایش 10 درصدی قیمت اتوبوس عنوان کرد و افزود: حفظ سلامت مسافران و جلوگیری از آسیب و صدمات شدید آنها به قیمت بالای این اتوبوس‌ها می‌‎ارزد.

این مخترع جوان به صرف هزینه 20 میلیون تومانی برای ساخت نمونه اختراع خود اشاره کرد و افزود: قبل از مسابقات آلمان، مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ما توافق کردند که در صورت آوردن رتبه و مدال بخشی از هزینه‎ها را برای ما جبران کنند، اما متاسفانه در حال حاضر هیچ هزینه‌ای از سوی این مرکز به ما پرداخت نشده و وقتی سراغ آنها رفتیم قبول نکردند هزینه‌های ما را پرداخت کنند.

محمدعلی در پایان از مسعود قنبری مدیرگروه رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به خاطر حمایت‌هایی که از ساخت اختراع آنها داشته تشکر کرد.

"می خواستید مدال نیاورید!"

صادق امیری دیگر طراح و سازنده این صندلی هوشمند نیز در گفت و گو با ایسنا منطقه کرمانشاه، با انتقاد از عدم حمایت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اختراع آنها گفت: روی گواهی مدال طلای ما در مسابقات نورنبرگ آلمان نام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بسیار بزرگ و برجسته ثبت شده، در حالیکه آنها هیچ حمایتی از ما نکردند.

وی اظهار کرد: برخورد بد دانشگاه با ما و عدم حمایت آنها پس از کسب مدال که وعده جبران بخشی از هزینه‌های این اختراع را داده بودند، موجب دلسردی ما شده است.

امیری اظهار کرد: زمانی که گواهی مدال طلا را به رییس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی دادیم، به ما گفت "می‌خواستید مدال نیاورید! ما پولی نداریم به شما بدهیم". برای ما غیر قابل باور بود که رییس یک مرکز علمی این برخورد را بخواهد داشته باشد.

وی اظهار کرد: این برخورد بد واقعا ما را آزرده و دلسرد کرده و موجب شده در آینده تا حد امکان با دستگاه‌های دولتی در زمینه اختراع یا هر زمینه کاری دیگر همکاری نکنیم.

امیری با بیان اینکه این اولین بار است که پس از کسب مدال طلا کسی از آنها سراغی می‌گیرد، گفت: ما بعد از دو سال کار و کسب مدال طلای مسابقات جهانی با برخورد بد مسئولین دانشگاه واقعا دلسرد شده‌ایم و تمام خستگی کار برای ما مانده و این مسئله موجب شده تا بی انگیزه‌تر شش اختراع دیگر خود را برای شرکت در هر رقابت یا تجاری سازی آن پیگیری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار