گذشت آن قدیمها که در خانه را ریسه می‌بستند و چراغانی می کردند و از دور توی حیاط صندلی کرایه‌ای می‌گذاشتند و عروسی می‌گرفتند و شام هم در یک زرشک پلو با مرغ خلاصه می‌شد.
کد خبر: ۱۰۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶ 28 September 2015
گذشت آن قدیمها که در خانه را ریسه می‌بستند و چراغانی می کردند و از دور توی حیاط صندلی کرایه‌ای می‌گذاشتند و عروسی می‌گرفتند و شام هم در یک زرشک پلو با مرغ خلاصه می‌شد.

خیلی سال است که هیچکدام از ما چنین عروسی‌هایی نرفته‌ایم و عروسی‌های ساده و کم هزینه قدیمی جای خود را داده‌اند به یک نمایش برای درآوردن چشم همدیگر! البته در بیشتر موارد، نه همیشه.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، از شهر که خارج می‌شوی انواع و اقسام تالارهای پذیرایی تا چند کیلومتری شهر در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف بنا شده که هر کدام فقط چند میلیون ورودی می‌گیرند.

کرایه لباس عروس طوری شده که اگر برای یک شب لباس عروس را بخری به صرف تر است، برای تزئین ماشین عروس، دسته گل، آلبوم عکس، فیلمبردار، آرایشگاه، شام، میوه و شیرینی و ... هم چند میلیونی باید کنار گذاشت و اینچنین می‌شود که گاهی یک زوج تا زمانی که فرزند اولشان هم به دنیا می‌آید باید قسط وامی را بدهند که برای عروسی ریخت و پاش کردند.

البته هنوز هم هستند افرادی که به سادگی و با کمترین هزینه یک جشن ساده می‌گیرند و عده‌ای هم ماه عسل را به گرفتن یک عروسی چند ده میلیونی ترجیح می‌دهند.

هزینه‌های یک جشن ازدواج بسیار متغییر است و بستگی دارد به وسع دو طرف و هیچ سقفی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

ممکن است افرادی هنوز در خانه و با دعوت از فامیل های نزدیک عروسی بگیرند و کمتر از سه یا چهار میلیون خرج کنند و یکی دیگر هم فقط 100 میلیون تومان هزینه دسته گل و تزئین ماشین عروس را می‌دهد.

مدیر یک تشریفات عروسی معتقد است، یک عروسی ساده را می‌توان با حدود پنج میلیون تومان برگزار کرد و یک عروسی نسبتا مجلل برای مثال در کرمانشاه حدود 50 میلیون تومان آب می‌خورد.

پوریا کاویانی هزینه‌های ازدواج را شامل پول آرایشگاه، لباس عروس، خواننده، آتلیه و فیلمبردار، پول سالن و غذا و هزینه‌های جانبی مانند میزآرایی، شمع آرایی، میز ژله، سلف سرویس و ... دانست.

وی ادامه داد: هم اکنون هزینه آرایشگاه عروس معمولی 500 هزار تومان و یک آرایشگاه خوب و عالی تا 1.5 میلیون تومان است.

مدیر تشریفات عروسی پر بهای لباس عروس را نیز از حدود 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان برآورد کرد و یادآور شد: برای آتلیه و فیلمبردار هم حداقل یک میلیون و حداکثر چهار میلیون تومان باید پول کنار گذاشت.

کاویانی تصریح کرد: خواننده متوسط و معمولی نیز اکنون برای یک شب حدود 600 تا 700 هزار تومان می‌گیرد و خواننده خوب تا 1.5 میلیون تومان.

وی هزینه دسته گل عروس و تزئین ماشین را نیز متغیر خواند که بستگی به نوع گل و تعداد شاخه‌ها دارد و تا چند صد هزار تومان می‌رسد.

به گفته کاویانی، با این شرایط هزینه یک عروسی متوسط برای حدود 200 نفر مهمان 12 تا 13 میلیون تمام می‌شود و برای یک عروسی گران قیمت حدود 40 تا 50 میلیون.

وی گفت: تشریفات‌های عروسی چون با مراکز ارائه خدمات عروسی مانند آرایشگاه، آتلیه و ... قرارداد دارند با قیمت تمام شده کمتری می‌توانند یک جشن عروسی را برگزار کنند. برای مثال می‌توان یک عروسی را با شام جوجه کباب برای 200 نفر در قالب یک تالار و خدمات متوسط در تشریافت عروسی با حدود پنج میلیون تومان نیز تمام کرد.

مدیر یک تشریفات عروسی دیگر عقیده دارد، هزینه‌های یک جشن عروسی سقف ندارد و برخی فقط حدود 50 میلیون تومان برای شام هزینه می‌کنند.

میلاد محمدی ادامه داد: یک عروسی مجلل و اعیانی ممکن است تا 200 میلیون تومان نیز هزینه داشته باشد و هیچ سقفی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه یک مراسم عروسی ریزه کاری و هزینه‌های متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: نوع غذا، تعداد انواع غذا، نوع و تعداد شاخه گل برای دسته گل عروس و تزئین ماشین، نوع و تعداد میوه و شیرینی، نوع سالن و ... همه بر هزینه یک مراسم عروسی اثرگذار است.

 به گفته مدیر تشریفات عروسی رز، هزینه‌های یک عروسی ساده و متوسط بین 10 تا 20 میلیون تومان است و هزینه شام برای حدود 200 نفر در یک مراسم حدود شش میلیون تومان تمام می‌شود، آن هم با غذای جوجه.

حالا در این بین هزینه‌های دیگری هم هستند که شاید حساب نشوند، کرایه ماشین عروس، کرایه سفره عقد، گل آرایی و تزئین سالن، پولی که روی سر عروس و داماد می‌ریزند، آرایشگاه داماد و ... .

بعضی‌ها بعد از یک عروسی مفصل، یک ماه عسل اعیانی هم می‌روند که باید آن را نیز حساب کرد و اینچنین است که گاهی یک جشن عروسی ساده گاهی فقط برای چهار یا پنج ساعت تا چند صد میلیون تومان هم تمام می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار