کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه توصیه کرد، افراد حتما از روشن کردن آتش درون غار خودداری کرده و این کار را در فضای دهانه غار و قسمت بیرونی غار انجام دهند.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 14 October 2015
کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه توصیه کرد، افراد حتما از روشن کردن آتش درون غار خودداری کرده و این کار را در فضای دهانه غار و قسمت بیرونی غار انجام دهند.

شهریار نوری الاصل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه برخی کوهنوردان جهت استراحت و گذراندن شب در کوه به غار پناه می‌برند، گفت: این افراد بطور معمول با رسیدن به غار اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند، اما باید به خاطر داشته باشند که از روشن کردن آتش در غارهای کوچک به طور جد باید خودداری کنند.

وی افزود: در فضای اندک غارهای کوچک با روشن کردن آتش، اندک اکسیژن محیط از بین رفته و این امر موجب تنگی نفس خواهد شد.

نوری‌الاصل افزود: همچنین روشن کردن آتش درون هر غاری چنانچه آن غار خفاش داشته باشد آنها را بیدار کرده و موجب بیرون آمدن آنها از پناهگاهشان می‌شود.

وی افزود: در همین راستا توصیه می‌شود همواره آتش در دهانه غار و با دقت لازم با استفاده از خار و خاشاک ایجاد شود.

این کارشناس هلال احمر گفت: جهت تشخیص گاز دی‌اکسید کربن در محیط باید به شعله آتش نگاه کرد و به محض کم شدن شعله آتش و سخت شدن تنفس باید سریع محل را ترک کرد و خود را به فضای آزاد رساند.

نوری الاصل با بیان اینکه خفاش‌ها مشهورترین ساکنان غارها هستند، گفت: این پستانداران پرنده معمولا حشره خوار و میوه خوار هستند، اما نوعی از آنها نیز وجود دارد که خون آشام هستند و در صورتیکه یکی از آنها انسان را گاز گرفت باید به سرعت محل گزش را با آب و صابون به مدت 15 دقیقه شستشو داد.

این کارشناس هلال احمر افزود: در برخی موارد نیز احتمال هار بودن خفاش وجود دارد که باید اقدامات بهداشتی و تزریق سریع واکسن هاری را در این زمینه مد نظر داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار