مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه:
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اجباری شدن انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج گفت: پس از در نظرگرفتن اعتبار با محوریت سازمان بهزیستی، چهار مرکز برای انجام این آزمایش ها در استان در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۲۹۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 06 September 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایرناامید قادری،با بیان اینکه به دنبال گسترش انجام آزمایش ژنتیک در استان هستیم اظهار کرد: اکنون سه مرکز در شهر کرمانشاه و یک مرکز در کنگاور برای این امر آماده شده که پزشک مربوطه در مراکز حضور دارند.
وی درخصوص افرادی که برای انجام آزمایش ژنتیک اولویت دارند، افزود: افرادی که در سنین بالای 35 سال قصد بارداری دارند زوجینی که در خانواده سابقه تولد فرزند معلول داشته و یا بیماری هایی همچون هموفیلی و تالاسمی در افراد خانواده آنان دیده می شود نسبت به انجام آزمایش ژنتیک اولویت دارند.
وی با بیان اینکه زوجین قبل از بارداری نیز می توانند این آزمایش را انجام دهند گفت: وجود سقط مکرر، مرده زایی و یا وجود بیماری کروموزومی در خانواده از دیگر اولویت ها برای انجام آزمایش ژنتیک قبل بارداری است و حتی ماردان باردار نیز می توانند این آزمایش را به منظور پیشگیری از معلولیت زایی انجام دهند.
قادری اظهار کرد: به طور معمول دو تا پنج درصد از کودکان متولد شده در دنیا با معلولیت مواجه می شوند که این معلولیت در کشورها و مناطق مختلف تفاوت دارد و احتمال وقوع آن در برخی اماکن که افراد با موارد سرطان زا و رادیواکتیو در ارتباطند بیشتر است.
قادری با تاکید براینکه پیشگیری از تولد فرزند معلول یک اصل پذیرفته شده در همه جوامع بشری است اظهار کرد: تولد فرزند معلول علاوه براینکه خانواده و فرد را با مشکلات بسیاری مواجه می کند از نظر کارآیی اجتماعی و اقتصادی برای کشور مشکل ساز می شود.
به گفته این مسوول، در کشور ما با توجه به آمار بالای معلولیت این مقوله از سال ها قبل در دستور کار قرار گرفته و اکنون با اجباری شدن انجام آزمایش ژنتیک به همه افراد بخصوص زوجینی که قصد ازدواج دارند توصیه می کنیم که به انجام این امر اقدام کنند.
انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در ماه های اخیر در استان های کرمان، مازندران و یزد با متقبل شدن هزینه از سوی سازمان بهزیستی به صورت پایلوت برگزار شد.با توجه به نتایج مثبت این پایلوت، در برنامه ششم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران اجباری شدن آزمایش ژنتیک و پیشگیری قبل ازدواج در قانون گنجانده شد.7460/8066
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار