رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه با اشاره به بخشنامه حذف قیمت مصرف‌کننده، گفت: این بخشنامه وجاهت قانونی ندارد.
کد خبر: ۴۸۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 03 September 2017

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس،عبدالرضا یاری از ابلاغ بخشنامه وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در آخرین لحظات وزارتش در خصوص حذف قیمت بر روی اجناس توسط برخی تولید کنندگان خبر داد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه، افزود: این مطلب از دوجنبه قابل بحث است‌ 1-  آیا این بخشنامه قانونی است یا خیر 2- آیا این بخشنامه به سود مصرف کننده هست یا خیر؟.

وی در خصوص قانونی بودن این بخشنامه به استناد مواد پنج قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و 6 قانون تعزیرات حکومتی  و 15 قانون نظام صنفی، گفت: این بخشنامه وجاهت قانونی ندارد، زیرا در مواد مذکور عرضه کنندگان کالا و خدمات موظف به درج قیمت بر روی کالا شده و در ماده یک قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عرضه کنندگان را شامل تولید کنندگان و توزیع کنندگان دانسته است و با اجرای این بخشنامه تولید کنندگان بر خلاف قانون از این کار مستثنی می‌شوند.

یاری در خصوص سود یا زیان مصرف کنندگان از مفاد این بخشنامه، اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر عدم درج قیمت بیشترین تخلف را در حوزه بازرار دارد، بنابراین حذف دستوری درج قیمت‌ها بر روی کالاهای تولیدی موجب آشفتگی و چندگانگی در سطح بازار خواهد شد.

این مسؤول تاکید کرد: زیرساخت‌های رقابت در بازار فراهم نیست این موضوع در جهت عکس می‌تواند سبب ظهور قیمت‌های متفاوت و متعدد به ضرر مصرف کنندگان شود، لذا اجرای این بخشنامه هم غیرقانونی است و هم به ضرر مصرف کنندگان است.

وی در پایان، گفت: ضمن آنکه اگر تولیدکننده‌ای  قیمتی غیرواقعی بر اجناس درج می‌کند که متاسفانه بعضا چنین است، با نظارت دقیق سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و دیگر نهادهای نظارتی بر روی این اقدام می‌توان کنترل داشت.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار