مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد: امسال شاهد افزایش دو برابری کشت کلزا در استان در مقایسه با سال زراعی گذشته باشیم.
کد خبر: ۵۱۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 24 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،شهریار قاسمی ، با بیان اینکه تاکنون 7500 هکتار از اراضی استان  زیر کشت کلزا رفته، گفت: پیش بینی می‌شود امسال سطح زیر کشت کلزا در استان به هشت هزار هکتار برسد که  دو برابر سال گذشته خواهد شد.

به گفته قاسمی سال گذشته چهار هزار هکتار از اراضی زراعی استان کرمانشاه زیر کشت کلزا رفته بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد استان کرمانشاه به اتمام رسیده، گفت: کشاورزان این مناطق از دهم شهریور ماه تا نیمه مهر ماه فرصت کشت داشتند.

وی اضافه کرد: کار کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان از اول آبان شروع و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه شهرستانهای کرمانشاه، کنگاور و روانسر بیشترین سطح زیر کشت کلزا را دارند، افزود: در بقیه شهرستان ها نیز کشت کلزا به صورت محدود انجام شده است.

قاسمی افزود: متوسط عملکرد کلزا در استان کرمانشاه 2395 کیلوگرم در هکتار است که  جزو بالاترین عملکردها در کشور می باشد.

وی با بیان اینکه برداشت کلزا کشت شده از تیر ماه انجام خواهد شد، پیش بینی کرد: حدود 12 هزار تن کلزا در استان کرمانشاه تولید شود.

وی با اشاره به استفاده از ارقام جدید هیبرید پاییزه و بهاره کلزا، اظهار کرد: تلاش شده تا با استفاده از ارقام هیبرید میزان مصرف بذر در هر هکتار پایین بیاید که اقدام مهمی در راستای صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها به شمار می‌رود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه با استفاده از ارقام هیبرید جدید میزان مصرف بذر در هر هکتار به عددی بین چهار تا پنج کیلوگرم رسیده، اظهار کرد: در گذشته میزان مصرف بذر در هر هکتار بین 10 تا 12 کیلوگرم بود.

قاسمی با اشاره به جذب حدود 40 دستگاه بذرکار یارانه‌دار مخصوص کشت کلزا در استان کرمانشاه، اظهار کرد: سال گذشته نیز 30 دستگاه از این بذرکارها وارد استان شده بود که در 
نهایت امسال کار کشت کلزا با استفاده از 70 بذرکار انجام گرفت.وی افزود: با استفاده از این بذرکارها از میزان بذر کمتری برای کشت کلزا استفاده می‌شود.

 قاسمی با ییان اینکه از کشت کلزا حمایت می‌شود، گفت: به ازای هر کیلو بذر کلزا 53 هزار تومان یارانه به کلزاکاران تعلق می گیرد و آنها به ازای خرید هر کیلوگرم بذر کلزا تنها  27 هزارتومان پرداخت می‌کنند.

این مسئول در ادامه توسعه کشت کلزا را جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و و افزود: بخاطر حجم بالای واردات روغن از خارج از کشور توسعه کشت این محصول در برنامه استان ها قرار گرفته است.

قاسمی با اشاره به درصد روغن بالای کلزا، پاییزه بودن این کشت و پایین بودن نیاز آبی آن را از مزایای کشت کلزا عنوان کرد و افزود: این محصول همچنین موجب افزایش و پایداری تولید گندم خواهد شد و از این حیث پرداختن به آن به کشاورزان توصیه می‌شود.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار