رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه گفت: دانشگاه و صنعت در سال‌های اخیر نه تنها ارتباطشان پررنگ‌تر نشده بلکه روز به روز در حال دورتر شدن از هم هستند.
کد خبر: ۵۴۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 24 December 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،مزدک راد ملکشاهی با تاکید بر اهمیت و جایگاه پژوهش، اظهارکرد: در جامعه مشکلات زیادی داریم که باید در دانشگاه ها و مراکز علمی حل شوند، در حالیکه از یک سو فارغ التحصیلان دانشگاهی ما عمدتا از حل کوچکترین مسائل و مشکلات ناتوانند و از دیگر سو مدیران صنایع هم اعتقاد چندانی به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی ندارند.

رادملکشاهی با اشاره به ضرورت فعال شدن بخش تحقیقات و پژوهش در صنایع گفت: در دنیای پر رقابت امروز اگر صنایع حواسشان نباشد از رقبایشان عقب خواهند افتاد. اگر امروز شاهد ورشکستگی برخی از کارخانه‌های کشور و استان هستیم باید علت را در خالی ماندن بخش تحقیقات و پژوهش در آنها جست که آنها را از رقبای خود دور کرده است.

رادملکشاهی سپس با تاکید بر اینکه پژوهش‌هایی که در دانشگاه ها انجام می‌شود نیز کاربردی نیستند، گفت: پارامترهای زیادی در این امر دخیل هستند که یکی از مهمترین این عوامل را می توان در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی و الزام آنها به نوشتن مقاله دید که این مسئله اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و به دنبال آن دانشجویان را به مقاله نویسی صرف ترغیب می‌کنند.

رادملکشاهی با بیان اینکه ابتدا باید کار پژوهشی انجام و نتایج حاصل از آن تحت عنوان مقاله چاپ شود، تصریح کرد: متاسفانه اعضای هیئت علمی و دانشجویان یک سره به سراغ نوشتن مقاله می‌روند. حتی امروزه موسساتی هم به بوجود آمده اند که مقاله نویسی کرده و به ازای دریافت پول مقاله می‌نویسند و درد این است که مقالات هم پولی شده‌ است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه یکی دیگر از پارامترهای دخیل در کاربردی نبودن پژوهش‌ها را عدم برخورداری مراکز آموزش عالی از امکانات و تجهیزات روز عنوان کرد و افزود: در نبود امکانات و تجهیزات مقالاتی تولید خواهد شد که چون پایه پژوهشی ندارند و به دنبال حل مشکلات نیست، مشکلی را هم حل نمی کنند.

رادملکشاهی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و صنعت روز به روز از هم دورتر می‌شوند، گفت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت فقط در حد شعار باقی مانده است. دانشگاه و صنعت در سال‌های اخیر نه تنها ارتباطشان پررنگ‌تر نشده بلکه روز به روز در حال دورتر شدن از هم هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه با انتقاد از ناکارآمد بودن دفاتر ارتباط با صنعت ایجاد شده در دانشگاه‌ها، گفت: این دفاتر نتوانست‌ه اند ارتباط بین دانشگاه و صنعت را پررنگ‌تر کنند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار