مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان کرمانشاه گفت: متأسفانه سالیانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مورد جدید از ابتلا به انواع «سرطان» در استان کرمانشاه مشاهده می‎شود.
کد خبر: ۵۵۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 28 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،ویدا صنیعی ، با اشاره به اینکه سرطانها دومین علت مرگ‎ومیر بعد از بیماریهای قلبی‎عروقی در ایران است، اظهار داشت: در استان کرمانشاه سالیانه 2 هزار 500 تا 3 هزار مورد جدید از ابتلا به انواع سرطان گزارش می‎شود.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه در کشور نیز سالیانه 92 هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان گزارش می‎شود،‌ گفت: با این وجود با حذف عوامل خطر بیماری سرطان قابل پیشگیری، کنترل و درمان است.

صنیعی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه در میان مردان سرطانهای معده، لوسمی، مثانه، روده بزرگ و پوست شایع است، بیان کرد: در استان کرمانشاه در میان زنان نیز سرطان پستان، روده بزرگ، پوست و لوسمی شایع‎تر است.

وی به عوامل زمینه‎ساز و خطر‎آفرین برای ابتلا به سرطان اشاره کرد و افزود: مصرف دخانیات، به‎ویژه قلیان به‎علت وجود رطوبت زمینه ابتلا به سرطان را در افراد بسیار افزایش می‎دهد.

مسئول بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی استان کرمانشاه بیان کرد: عفونت، سبک زندگی نامناسب، استفاده از فست‏فودها، کم‎تحرکی، استعداد ژنتیکی، عوامل و آلودگیهای محیطی نیز از دیگر عوامل خطر برای بروز ابتلا به سرطان در میان مردم است.

صنیعی میزان مرگ‎ومیر افراد مبتلا به سرطان را در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر دانست و عنوان کرد: افزایش سن در ابتلا به سرطان تأثیر داشته و با توجه به افزایش میانگین سنی در ایران، مرگ‎ومیر افراد مبتلا به سرطان نیز بیشتر از میانگین جهانی است.

وی از راه‎اندازی سیستم ثبت سرطان در دانشگاه‎های علوم پزشکی خبر داد افزود: آخرین آمار و اطلاعات مربوط به تعداد افراد مبتلا به سرطان و انواع مختلف آن در این سیستم ثبت و در اختیار معاونت تحقیقات و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قرار می‎گیرد.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه دوری از مواجه با عوامل خطر و افزایش خود مراقبتی از ابتلا به سرطان جلوگیری خواهد کرد، عنوان کرد: بازتوانی و درمان به‏موقع نیز از معلولیتهای ناشی از سرطان خواهد کاست.

صنیعی خستگی و ضعف، کاهش وزن غیرقابل توجیه، سرفه طولانی مدت در فرد غیر سیگاری و درد دائمی در هر ناحیه از بدن را از عوامل احساس خطر برای بروز سرطان دانست و بیان کرد: خونریزی یا ترشحات غیر عادی در مدفوع، وجود هرنوع توده یا تومور در بدن سوء‎هاضمه در غذا، تغییر ساختار در زگیل و خال و تغییر اجابت مزاج مانند یبوست و اسهال طولانی مدت را از دیگر عوامل هشداردهنده دانست.

وی با اشاره به اینکه وجود این علائم نشان‎دهنده ابتلا به سرطان نیست، اظهار کرد: با این وجود انجام به موقع آزمایش‌ها و رعایت بسیاری از نکات و بهبود و ارتقای سبک زندگی عامل
مهمی در پیشگیری از انواع سرطان‌‌ها است.

ان

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار