معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران از تهیه طرح جامع مدیریت بحران برای سیلاب توسط دولت خبر داد.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 02 November 2015
معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران از تهیه طرح جامع مدیریت بحران برای سیلاب توسط دولت خبر داد.

محمد لطیفی در جمع خبرنگاران گفت: مدیریت در حوادث موضوع مهمی است که نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به سیل و بارندگی اخیر ادامه داد:‌ بارندگی موهبت الهی است که می‌تواند هم نعمت و هم نقمت باشد، لذا اقدامات این سازمان کارآیی این موهبت الهی را مشخص می‌کند.

معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران با تأکید بر اینکه دولت تکلیف کرده وزارت جهاد کشاورزی و نیرو بسته‌ای با نگاه پیشگیرانه تهیه کنند، تصریح کرد: این طرح می‌تواند برش استانی داشته باشد تا استان‌ها نیز در مواقع حوادث بتوانند از بودجه مربوطه سهمی دریافت کنند.

لطیفی با بیان اینکه کشور 17 سال است با خشکسالی مواجه شده است، خاطرنشان کرد: میلیاردها مترمکعب آب زیرزمینی به‌ علت بی‌توجهی از دسترس خارج شده است و استان‌های مرکزی دچار نشست زمین و استان‌های غربی با موضوع ریزگردها درگیر شده‌اند.

وی رویکرد دولت را در حوادث بیمه‌محور دانست و گفت: استان‌های ایلام،‌ کرمانشاه و لرستان در بارندگی‌های اخیر طبق بررسی‌های اولیه هر کدام مبلغی در حدود 200 میلیارد تومان دچار خسارت شده‌اند که دولت برای اماکن مسکونی روستایی 20 میلیون تومان تسهیلات 15 ساله و بلاعوض در نظر گرفته است.

به گفته معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران، دولت برای اماکن مسکونی شهری تسهیلات 30 میلیون تومانی با بازپرداخت 15 ساله و 6 میلیون تومان وام بلاعوض در استان‌های خسارت‌دیده در نظر گرفته و در بخش تجاری مبلغی پیش‌بینی نشده است؛ چراکه این بخش باید از ظرفیت بیمه‌ای استفاده کند.

لطیفی با تأکید بر اینکه بخش دولتی باید از اعتبارات تملک و دارایی استفاده کند، ادامه داد: تکلیف شهرداری‌ها در قانون برای مواقع بحران شفاف نیست، لذا شهرداری‌ها باید ساختار طرح‌های مدیریت بحران را مشخص کنند و در قانون برنامه ششم توسعه نیز پیش‌بینی شده است که مدیریت شهری و مدیریت بحران با هم ارتباط برقرار کنند.

وی از صدور حکم مدیریت بحران توسط استانداران برای 23 هزار دهداری در کشور خبر داد و اضافه کرد: خشکیدگی بلوط چند عامل دارد که عامل انسانی مهم‌ترین آن است؛ چراکه طبیعت هوشمند بوده و به هر دست‌اندازی واکنش نشان می‌دهد.

این مسئول از اختصاص 25 میلیارد تومان و تشکیل کمیته ملی برای این بخش سخن گفت و ادامه داد: باید این بخش به مردم واگذار شود تا بخش خصوصی ورود پیدا کرده و از درآمد آن برای کاشت نهال استفاده شود.

لطیفی گفت: یک‌هزار و 400 واحد مسکونی در استان کرمانشاه آسیب دیده است و برای ساماندهی قره‌سو باید آب‌ منطقه‌ای بدون معطلی اعتبارات دولتی از محل اعتبارات داخلی لایروبی را آغاز کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار