واحدهای صنعتی کرمانشاه برای ماندن و یا بازگشت به گردونه تولید به تشکیل خوشه‌ها و ایجاد زنجیره‌های ارزش امید بسته‌اند.
کد خبر: ۱۴۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 15 December 2015
واحدهای صنعتی کرمانشاه برای ماندن و یا بازگشت به گردونه تولید به تشکیل خوشه‌ها و ایجاد زنجیره‌های ارزش امید بسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، نمایشی از رقابت توأم با همکاری را در دل خود دارند؛ واحدهای کوچکی که خوشه شده‌اند و زنجیره‌ای از ارزش را ایجاد کرده‌اند؛ همان خوشه‌هایی که امروزه از آنها به عنوان موتور محرکه اقتصاد منطقه‌ای و ملی یاد می‌شود.

واحدهایی که با یک هدف مشترک در مسیری هم راستا شده‌اند تا با تکمیل فعالیت‌های یک‌دیگر و با فرصت‌ها و چالش‌های مشترک یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط را به نمایش گذارند؛ خوشه‌های صنعتی طی چند دهه اخیر نقش بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشورها دارند.

تجمیع واحدهای کسب و کار در یک منطقه جغرافیایی و تمرکز فعالیت‌های آنان بر یک گرایش صنعتی برای تسهیل در ارائه و تولید یک محصول یا خدمت مهمترین ویژگی این خوشه‌هاست که هم‌افزایی بین واحدهای فعال، تنوع و افزایش مقیاس تولید، انطباق سریع با نوآوری‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و... را به دنبال دارد.

حمایت از واحدهای کوچک و خرد با مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار تجربه‌ای است که سابقه آن در جهان حدوداً به دو دهه پیش باز می‌گردد و این تجربه در سال‌های اخیر در ایران نیز پا گرفته و با شناسایی و امکان‌سنجی، این خوشه‌ها در حال شکل‌گیری و گسترش هستند.

فقدان وجود صنایع سنگین و مادر در استان کرمانشاه و اینکه حدود 90 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان جزو صنایع کوچک و متوسط هستند همگان را بر اهمیت تشکیل خوشه‌های صنعتی متفق النظر کرده است و ضرورت تشکیل این خوشه‌ها دیگر بر کسی پوشیده نیست. واحدهای تولیدی استان که در مقیاس‌های کوچک و با تجهیزات قدیمی فعالیت می‌کنند اغلب نتوانسته‌اند با فناوری‌های نوین خود را وفق دهند و به مرور زمان به دلیل هزینه‌هایی که روی دستشان می‌ماند از گردونه تولید عقب می‌مانند.

*شناسایی 10 خوشه صنعتی در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با تأکید بر توسعه شبکه‌های واحدهای صنعتی، از شناسایی 10 خوشه صنعتی در این استان خبر داد.

شاپور قنبری با بیان اینکه تاکنون 2 مورد از این خوشه‌های صنعتی در استان کرمانشاه به انجام رسیده است، افزود: 4 مورد دیگر نیز در مرحله امکان‌سنجی قرار دارد.

وی بیان داشت: تاکنون خوشه نان برنجی در سنوات گذشته به بهره‌برداری و خوشه‌های فرش و محصولات لبنی نیز به انجام رسیده و البته خوشه‌های پلی‌اتیلن و محصولات لبنی نیز در دست توسعه است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه بیان داشت: این شرکت با توجه به جایگاه استراتژیک استان کرمانشاه با ویژگی‌هایی نظیر قرار گرفتن در مرکزیت غرب کشور، دروازه صدور کالا به بازار کشور عراق، داشتن شرایط اقلیمی و... توجه ویژه‌ای را به دو مقوله استفاده از نیروهای متخصص و رشد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی دارد.

قنبری ادامه داد: سازمان توسعه‌ای صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور از مدل توسعه خوشه به عنوان ابزاری مناسب برای توسعه استفاده کرده که در آن همکاری ذی‌نفعان و تشکل‌های صنعتی، مراکز علمی و دانشگاهی و ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر از اهمیت برخوردار است.

*فعالیت 60 واحد صنعتی و صنفی در زیرمجموعه خوشه لبنیات

مدیر خوشه صنعتی محصولات لبنی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: خوشه محصولات لبنی به عنوان یکی از خوشه‌های صنعتی با مزیت نسبی و اشتغال‌زایی مناسب در استان کرمانشاه است.

پری نجفی بیان داشت: پروژه توسعه این خوشه صنعتی در دستور کار و عمل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه قرار گرفته است و در حال حاضر 30 واحد صنعتی کوچک و متوسط و 30 واحد صنفی در استان کرمانشاه در حال فعالیت در خوشه لبنیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه توسعه خوشه صنعتی محصولات لبنی در استان به کارفرمایی شرکت شهرک‌های صنعتی استان و نمایندگی سازمان جهاد دانشگاهی در آذرماه 93 آغاز شده است.

مدیر خوشه صنعتی محصولات لبنی استان کرمانشاه اشاره‌ای به سابقه تولید محصولات لبنی داشت و متذکر شد: صنعت شیر در ایران در سال 1326 همگام با توجه و تمایل روزافزون مردم به مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی بهداشتی پایه‌گذاری شد و فکر ایجاد واحد تهیه و توزیع شیر به شکلی نسبتاً بهداشتی‌تر با تأسیس کارگاه لبنیات‌سازی آستارا در تهران به مرحله عمل نزدیک شد.

نجفی ادامه داد: در استان کرمانشاه نیز از دیرباز تولید محصولات لبنی در روستاها و عشایر کوچ‌نشین استان صورت می‌گرفته که البته به صورت کاملاً سنتی و محلی بود که هنوز هم در بسیاری از روستاها محصولات لبنی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین واحد تولیدکننده محصولات لبنی به صورت پیشرفته و صنعتی در سال 1342 احداث شد و هنوز هم جزو واحدهای فعال تولید محصولات لبنی است، افزود: لذا تولید محصولات لبنی در استان سابقه دیرینه‌ای دارد که در راستای افزایش توانمندی و توان رقابتی واحدهای موجود و توسعه آنها باید اقدامات اساسی و نظام‌مند صورت پذیرد.

مدیر خوشه صنعتی محصولات لبنی استان کرمانشاه گفت: تعداد واحدهای صنفی تولید سنتی و فروش فرآورده‌های لبنی در استان 30 واحد است و 81 مرکز جمع‌آوری شیر دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و 118 گاوداری صنعتی دارای مجوز در استان فعال است.

نجفی افزایش توان رقابت‌پذیری واحدهای خوشه توأم با همکاری، افزایش بهره‌وری، بهبود دسترسی به تأمین کنندگان مواد اولیه، خدمات و منابع انسانی تخصصی و... را از جمله مزایای توسعه صنایع لبنی با رویکرد خوشه برشمرد.

بر اساس گزارش فارس، هرچند شکل‌گیری و ایجاد خوشه‌های صنعتی برای سامان دادن به تولید و تجمیع واحدهای کوچک به حال خود رها شده در شرایط رکود موجود حاکم بر کشور حائز اهمیت است، اما توسعه آنها نیز در این میان نباید مورد غفلت قرار گیرد.

اهمیت ایجاد خوشه‌های صنعتی در استانی با داشتن 940 واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری که حدود 90 درصد آن جزو واحدهای کوچک و متوسط بوده و سهم 40 درصدی اشتغال استان و 20 درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند دوچندان می‌شود؛ خوشه‌هایی که در دل خود توجه به مزیت‌های نسبی منطقه را جای داده و جزو الگوهای توسعه محسوب می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار