رئیس شورای ملی نخود از اجرای پایلوت طرح ملی «صفر تا صد» تولید نخود در استان کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۸۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 23 February 2016
رئیس شورای ملی نخود از اجرای پایلوت طرح ملی «صفر تا صد» تولید نخود در استان کرمانشاه خبر داد.

ناصر مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: به دنبال این هستیم تا کرمانشاه را به عنوان پایلوت اجرای یک طرح ملی در زمینه نخود انتخاب کنیم که این طرح از صفر تا صد مسائل مربوط به تولید، بازاریابی و فروش را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فراخوان مشارکت در این طرح برای کشاورزان، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این موضوع متعاقباً اعلام می‌شود، اظهار کرد: طرح مذکور به مشاور ارائه و در حال آماده شدن است.

رئیس شورای ملی نخود تصریح کرد: این طرح مورد موافقت وزارت جهاد کشاورزی و استانداری کرمانشاه قرار گرفته و قرار است کرمانشاه به عنوان پایلوت انتخاب شود.

مرادی اجرای طرح مذکور را در چند فاز برشمرد و خاطرنشان کرد: در یک فاز مکانیزاسیون دستگاه‌های کاشت، داشت و برداشت مورد توجه قرار گرفته است که برای تهیه آنها با طرف‌های خارجی در حال رایزنی هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای این موضوع به دنبال برندهای مطرح و با فناوری‌های نوین هستیم تا سرمایه‌گذاران در خرید آنها با مشکل مواجه نشوند، ادامه داد: اجرای این طرح موجب انقلابی در تولید، فرآوری محصول نخود و رونق اقتصادی در این بخش می‌شود.

رئیس شورای ملی نخود ادامه داد: در این طرح بهترین رقم‌های نخود در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و در فواصل کشت نیز برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی و ترویجی برگزار می‌شود.

*خرید توافقی نخود در طرح «صفر تا صد»

مرادی انعقاد قرارداد خرید در فواصل برداشت با کشاورزان را یکی از مزایای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: این کار برای حمایت از کشاورزان و با عنوان خرید توافقی صورت می‌گیرد.

وی طرف قرارداد خرید این طرح را شورای ملی نخود عنوان کرد و یادآور شد: شورای ملی نخود بانی، راهنمایی کننده و فراهم کننده این موضوع است و بعد از اجرا سهام‌بندی می‌شود.

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به وجود ضعف در فرآوری محصول نخود تصریح کرد: در فازهای بعدی این طرح بحث فرآوری شامل سورتینگ، دانه‌بندی، رنگ‌بندی، لپه‌زنی، تفت دادن نخود با طعم‌های مختلف، کنسرو و ... را پوشش خواهیم داد.

مرادی یکی از دلایلی که کرمانشاه به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده را مربوط به قطب نخست بودن این استان در تولید نخود دانست و افزود: در فازهای بعدی این طرح را گسترش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه طرح مذکور تا پایان امسال آماده می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال 95 کلنگ‌زنی این طرح انجام می‌شود و به دنبال این هستیم تا مکانی در مسیر عبور کشاورزان نخودکار که معمولاً در مناطق دالاهو، سنجابی، ماهیدشت و روانسر هستند، تهیه کنیم.

رئیس شورای ملی نخود جاده راه کربلا در اطراف ماهیدشت و کمربندی غربی شهر کرمانشاه قبل از سراب نیلوفر را از مکان‌های احتمالی برای پایلوت دانست و یادآور شد: برای اجرایی شدن این طرح یکسال پیگیری کرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار