عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: متن منشور حقوق شهروندی کاملا قانونی، اخلاقی و شرعی است که منابع قانونی هر ماده منشور در ذیل آن آمده است.
کد خبر: ۳۵۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 28 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،قباد کاظمی روز چهارشنبه افزود: منشور حقوق شهروندی متکی به اسناد بین المللی، اسناد فرادستی ملی، قوانین و مقررات دیگر است و در واقع جمع بین حقوق بشر بین المللی، حقوق بشر دوستانه بین الملل و حقوق کیفری بین المللی است.
وی گفت: معمولا در منشور ضمانت اجرایی اعلام نمی شود، بیشتر یک مانیفست است که اصول راهبردها و خط مشی ها و برنامه ها در آن اعلام می شود و در متن منشور و بیانیه رییس جمهوری هم آمده است که مقامات دولتی باید قوانین و مقررات اجرایی را تهیه و تدوین کنند.
اما به اعتقاد این استاد دانشگاه، اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل های 113 و 134 به رییس جمهوری این حق و توان لازم را در راستای پاسداری از قانون اساسی برای اجرای منشور می دهد.
به گفته این حقوقدان، منشور درصدد است تا حقوق ایرانی را اعتلا ببخشد و آن را به استانداردهای بین الملل نزدیک نماید و در واقع منشور به دنبال حکمرانی مطلوب، شفاف سازی امور، گردش آزاد اطلاعات و پاسخگو کردن قوه مجریه است.
کاظمی بیان داشت: اگر منصفانه به مقررات منشور نگاه شود باید گفت در همین حد اعلام کردن در کشور شجاعت می خواهد زیرا مخالفان زیادی داشته و خواهد داشت و اعلام فهرست این حقوق شهروندی اقدامی حداقلی در راستای به رسمیت شناختن آنها است.
وی در ادامه افزود: شاید برای حقوقدان ها این منشور اقدامی مقدماتی و ناچیز باشد اما در صحنه سیاست کشور کاری بی سابقه بوده و باید آن را به فال نیک گرفت. 
این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت که منشور حقوق شهروندی نیازمند دو چیز است در درجه اول آگاهی بخشی به جامعه و دوم مطالبه این حقوق از ناحیه آحاد مردم.
منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به منظور تدوین 'برنامه و خط مشی دولت'، موضوع اصل ١٣٤ قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.
این منشور در روز دوشنبه بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش 'قانون اساسی و حقوق ملت' با حضور رئیس جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار