قربانعلی ربیعی فرادنبه در گفتگو با تابناک:
کشاورز کرمانشاهی گفت: امسال بیش از 150 هکتار از مزارع کشاورزی خود را به کشت سیب زمینی اختصاص داده است که متوسط برداشت این محصول در هر هکتار 40تن می باشد .
کد خبر: ۴۵۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ 11 July 2017
قربانعلی ربیعی فرادنبه در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود: دلایل برداشت مناسب این محصول را استفاده از بذرهای اصلاح شده بکارگیری توصیه کارشناسان و استفاده از آبیاری مناسب عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: محصول سیب زمینی منطقه علاوه بر استانهای همجوار به کشور عراق نیز صادر می شود .

ربیعی فرادنبه تصریح کرد:سیب زمینی یکی از کالاهای اساسی است که در سبد غذای خانوار ایرانی قرار دارد و  وقتیکه سیب زمینی چنین نقش اساسی در تغذیه خانوار ایرانی دارد و جزو کالاهای اساسی در سبد خانوار محسوب می شود باید دولت از کشت آن حمایت کند و نسبت به تنظیم بازار و کنترل قیمت برنامه داشته باشد

این کشاورز نمونه اظهار داشت:به غده‌های حاصل از کاشت گیاهچه‌های درون شیشه‌ای در گلخانه مینی‌تیوبر یا غده چه گفته می‌شود، مینی‌تیوبر جزو طبقات بذری پیش‌پایه محسوب شده و در ایران تحت عنوان کلاس اس (S) نامگذاری می‌شود و به غده‌های حاصل از کشت مینی‌تیوبرها در مزرعه غده‌هایی با کلاس سوپرالیت (SE) گفته می‌شود.

ربیعی فرادنبه ابراز داشت:از آنجا که سیب‌زمینی به صورت تکثیر رویشی کشت می‌شود، از گیاهان حساس به انواع بیماری‌های گیاهی با منشاء ویروسی است که ابتلا به این بیماری‌ها سبب کاهش عملکرد در سطح می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سلامت و افزایش تولید سیب‌زمینی استفاده از غده بذری سالم و مناسب عنوان کرد که بنا به گفته کارشناسان کشاورزی تا 30 درصد بر میزان تولید سیب‌زمینی تاثیر می گذارد.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار