رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه نیازمند ایجاد چند واحد بزرگ، مدرن و صادراتی فرآوری سنگ تزئینی است و آمادگی داریم از سرمایه‌گذارانی که به این حوزه وارد می‌شوند، حمایت کنیم.
کد خبر: ۸۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 22 August 2015
مهندس رضا رحیمی با اشاره به ظرفیت‌های سنگ تزئینی استان کرمانشاه، از وجود 24 واحد معدنی دارای پروانه‌ بهره‌برداری فعال در حوزه سنگ تزئینی خبر داد که عمدتا در کرمانشاه، هرسین، دالاهو و اسلام‌آبادغرب قرار دارند.

وی عمده سنگ‌های تزئینی کرمانشاه را شامل "مرمریت" و "دولومیت" دانست و تصریح کرد: سنگ مرمریت ما که به سنگ هرسین هم مشهور است، عمدتا در کرمانشاه و هرسین وجود دارد و منابع دولومیت ما نیز در کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سنقر، سرپل‌ذهاب و ... متمرکز است.

به گفته این مسئول دولومیت و مرمریت استان از نظر ارزش و کیفیت در کشور بسیار مورد توجه هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: البته در حوزه "سنگ چینی" و "تراورتن" هم ظرفیت خوبی در استان داریم.
 
80 درصد سنگ تزئینی کرمانشاه خام از استان خارج می‌شود

رحیمی از اینکه فرآوری خوبی روی سنگ تزئینی کرمانشاه صورت نمی‌گیرد انتقاد کرد و ادامه داد:  بیش از 80 درصد سنگ تزئینی استان به صورت خام خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرآوری سنگ تزئینی عمدتا در حد سنگ‌بری‌های کوچک می‌باشد که سالهاست هیچ ارتقاء تکنولوژی و تجهیزاتی نداشته اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تعداد سنگ بری‌های فعال و غیرفعال استان را 20 واحد اعلام کرد و افزود: سنگ‌بری‌ها باید حداقل هر 10 سال دانش، ماشین آلات و تکنولوژی خود را ارتقاء دهند، اما سنگ‌بری‌های کرمانشاه با همان روش سنتی و قدیمی کار می‌کنند.
 
برای ارتقا تکنولوژی سنگ‌بری‌ها برنامه داریم

رحیمی ارتقا تکنولوژی و تجهیزات سنگ‌بری‌ها را از اولویت‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دانست و یادآوری کرد: علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌ها و تسیلات با بهره مناسبی که برای این بخش در نظر گرفته شده، واحدهای زیادی برای ارتقاء تکنولوژی مراجعه نداشته اند.

به گفته این مسئول از سال گذشته تنها دو یا سه واحد سنگ‌بری برای نوسازی ماشین‌آلات و ارتقاء تکنولوژی اعلام آمادگی کردند که یک مورد از این واحدها هم اکنون در دست اقدام است.

وی معتقد است: تسهیلات خوبی از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه ملی برای این کار در نظر گرفته شده که بهره پایینی دارد.
 
سنگ‌بری‌ها در مقیاس کوچک فعلی توجیه اقتصادی ندارند

رحیمی با اشاره به سفر سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، گفت:وزیر صنعت در بازدیدی که از واحدهای سنگ‌بری کوچک استان داشتند به آنها توصیه کرد تجمیع شوند و فعالیت خود را در مقیاس بزرگتری ادامه دهند.

وی افزود: هزینه‌های سربار واحدهای سنگ‌بری کوچک آنقدر زیاد است که در این اندازه کوچک دیگر توجیه اقتصادی ندارند و باید تجمیع شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه عنوان کرد: متاسفانه این واحدها هیچ اشتیاقی برای تجمیع و کار مشارکتی نداشته اند.
 
کرمانشاه نیازمند واحدهای بزرگ فرآوری سنگ است

رحیمی در ادامه اظهار کرد: اگرچه توسعه و ارتقاء تکنولوژی سنگ‌بری‌های کوچک استان در دستور کار است، اما نباید فراموش کرد که کرمانشاه نیازمند چند واحد بزرگ و مدرن فرآوری سنگ تزئینی می‌باشد.

وی گفت: برای اینکه واحدی داشته باشیم که بتواند با سنگ‌بری‌های تهران و اصفهان رقابت کند، اگر بخواهیم از ماشین‌آلات داخلی استفاده کنیم چهار تا شش میلیارد تومان و اگر بخواهیم از ماشین‌آلات خارجی استفاده کنیم 10 تا 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امکان پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی واحدها از محل صندوق توسعه ملی وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه آنچه که باعث می‌شود استقبالی نداشته باشیم رکود ساخت و ساز در کشور و کاهش نیاز به مصالح ساختمانی است.
 
برای دوران خروج ساخت و ساز از رکود آماده باشیم

رحیمی افزود: با شرایط فعلی احتمالا طی یک یا دو سال آینده ساخت و ساز از رکود خارج خواهد شد و ما باید برای آن زمان آماده باشیم تا دوباره از سایر استان‌ها عقب نمانیم.

وی با بیان اینکه احداث یک واحد فرآوری سنگ حدود دو سال زمان نیاز دارد، تاکید کرد: سرمایه‌گذاران باید از هم اکنون دست به کار شوند.
 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در خصوص تامین خوراک واحد بزرگ فرآوری سنگ تزئینی در استان نیز گفت: اگرچه در کرمانشاه بیشتر دولومیت و مرمریت را داریم، اما می‌توانیم سایر سنگ‌های اولیه را از استان‌های دیگر از جمله آذربایجان، کردستان، لرستان و ... وارد کنیم، اما در مرمریت و دولومیت تخصصی و ویژه کار کنیم.
 
سنگ تزئینی کرمانشاه جلوی چشم ما به عراق صادر می‌شود

رحیمی اظهار کرد: سنگ تزئینی کرمانشاه صدها کیلومتر راه طی می‌کند، به تهران و اصفهان می‌رود و پس از فرآوری از جلوی چشم ما به عراق صادر می‌شود که باید با احداث واحدهای فرآوری بزرگ که دید صادراتی دارند، جلوی این کار را بگیریم.

وی معتقد است: اگر محل فرآوری داشته باشیم، ظرفیت تولید سنگ تزئینی در استان بسیار بیشتر از مقدار کنونی است و معادن کشف نشده زیادی در این حوزه داریم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار