معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از تدوین بسته سیاستی حمایتی اشتغال زنان و ارسال آن به شورای عالی اشتغال خبر داد.
کد خبر: ۱۸۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ 13 February 2016
معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از تدوین بسته سیاستی حمایتی اشتغال زنان و ارسال آن به شورای عالی اشتغال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سوسن باستانی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی موانع مشارکت‌های سیاسی اجتماعی زنان در کرمانشاه یکی از اهداف اصلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را رفع چالش‌های موجود برای مشارکت زنان عنوان کرد و گفت: بدون حضور زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور دستیابی به اهداف توسعه‌ای امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه امروزه واژه توسعه با جنسیت و توانمندسازی قرین شده است، خاطرنشان کرد: از دهه 70 میلادی به بعد توجه به سرمایه‌های انسانی معطوف شده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به گزارش وضعیت توسعه جهانی ارائه شده از سوی سازمان ملل در سال 1955 اشاره کرد و افزود: عدم فرصت برابر زنان با مردان، بالا بودن نرخ بی‌سوادی و بیکاری در بین زنان نسبت به مردان، سهم 70 درصدی از فقرای جهان برای زنان و... همگی در این گزارش به صراحت قید شده است.

باستانی بیان داشت: با وجود اینکه سهم زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی اندک بوده، اما در دو دهه اخیر موجی از امیدها در دنیا شکل گرفته که نشانگر کاهش این تفاوت‌ها است.

افزایش 14 برابری دختران دانشجو در ایران

وی آمارهای وضعیت زنان در ایران را یادآور شد و تصریح کرد: طی دو دهه اخیر تعداد دختران دانشجو در ایران 14 برابر شده و در حال حاضر 2 میلیون دانشجوی دختر در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: نسبت زنان به مردان در دانشگاه‌های کشور 49 به 51 درصد است که البته این سهم در دانشگاه‌های دولتی بیشتر است.

باستانی با بیان اینکه در حوزه بهداشت زنان نیز در این مدت با بهبود وضعیت روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: آمار مرگ و میر مادران باردار با کاهش چشمگیر 75 درصدی مواجه بوده است.

وی تصریح کرد: قابلیت‌های خوبی برای زنان در این مدت فراهم شده، اما باید بررسی کرد که تا چه حد قابلیت‌ها منجر به دستیابی به فرصت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده و تبدیل قابلیت‌ها به کارکردها چگونه بوده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تأکید بر توجه به توانمندسازی و عاملیت زنان در جامعه توسط دولت‌ بیان داشت: در حال حاضر با وجود رشد قابل توجه کسب شده در آموزش توسط زنان، اما نرخ بیکاری بین این قشر نسبت به مردان بالاتر است.

نرخ بیکاری 40 درصدی زنان ایرانی

به گفته این مسئول، نرخ بیکاری زنان ایرانی از 22.5 درصد در سال 86 به 40 درصد در سال 90 افزایش یافته و نرخ بیکاری در بین زنان ایرانی بسیار بیشتر از مردان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با تصریح اینکه مشارکت اقتصادی زنان در حوزه عمومی طی دو دهه اخیر کاهش یافته است، ادامه داد: آمار اشتغال زنان در حوزه عمومیی طی این مدت از 39.5 درصد به 27 درصد و البته در بخش خصوصی از 14.5 به 72 درصد رسیده است.

باستانی اظهار کرد: به دلیل تمایل و حرکت بانوان به سمت فعالیت در بخش خصوصی و ضرورت ارائه آموزش و مهارت‌ها، اهمیت حمایت از کارآفرینی زنان دوچندان شده و برنامه‌های حوزه امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز بر این موضوع متمرکز شده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از تدوین بسته سیاستی حمایتی اشتغال زنان و ارسال آن به شورای عالی اشتغال خبر داد و افزود: در این بسته تأکید بر روی فعالیت دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار است.

80 درصد جمعیت زنان کشور خانه‌دار هستند

وی بیان داشت: 80 درصد جمعیت زنان کشور خانه‌دار هستند و برای اینکه خدمات آنها نادیده گرفته نشود بحث ارزش‌گذاری خدمات خانه‌داری را مطرح کردیم که این موضوع با اعتراضاتی همراه بود، اما هدف اصلی ما لحاظ ارزش کار این دسته از زنان در اقتصاد کشور بود.

باستانی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های اجتماعی زنان اظهار کرد: مشارکت‌های مدرن بعد از انقلاب شکل گرفته و در حال حاضر 60 درصد از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان از نوع اجتماعی و فرهنگی است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص مشارکت‌های سیاسی زنان نیز گفت: آمار مشارکت زنان در سطوح محلی با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده ولی در سطح ملی با کاهش مواجه بوده‌ایم.

وی با تصریح بالا بودن مشارکت سیاسی زنان روستایی نسبت زنان شهری خاطرنشان کرد: در سال 58 حدود 66 نامزد زن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشت که با انتخاب سه نفر زنان سهم 3 درصدی از کرسی‌های مجلس را به دست آوردند.

باستانی مجلس دوم و هفتم را نمونه‌ای از بیشترین مشارکت سیاسی زنان دانست و تصریح کرد: تعداد داوطلبان زن با توجه به شرایط سیاسی حاکم در نوسان بوده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بیان داشت: رتبه ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در مورد وضعیت زنان تنزل یافته است و در رتبه‌بندی‌ها جزو پنج کشور آخر است.

وی تأکید کرد: در ایران عواملی که در تغییر جایگاه عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان مؤثر است بیشتر در کنترل دولت است و حتما باید دولت در تغییر وضعیت نقش داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار