دکتر سید مصطفی نچواک در گفتگو با تابناک:
مدیر گروه تغذیه ی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:بر اساس آمارهای موجود مردم کشور ایران دوبرابر نیاز خود از نمک استفاده می کنند و روزانه حدود ۴ تا ۵ گرم نمک مازاد مصرف می کنند.
کد خبر: ۴۸۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ 05 September 2017
دکتر سید مصطفی نچواک در گفتگو با خبرنگار خبرگزرای تابناک افزود:مصرف بیش از حد نمک در سفره های ایرانی باعث شده تا سرانه مصرف ما در جهان دو برابر استادندارد های جهانی باشد.

وی خاطر نشان کرد: سدیم از مواد معدنی مورد نیاز و ضروری برای بدن است و نیاز بدن انسان به سدیم حدود ۱۵۰۰ میلی گرم تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز می باشد وهم‌چنین مقدار سدیم مورد نیاز بدن با مصرف حدود ۴ گرم نمک در روز تامین می شود چرا که حدود نیمی از مواد تشکیل دهنده نمک های خوراکی را سدیم تشکیل داده است.

متخصص تغذیه تصریح کرد:مقدار نمک مورد نیاز بدن با داشتن یک رژیم غذایی معمول تامین می شود و اکثر مواد غذایی حاوی سدیم هستند که از طریق مصرف مواد غذایی بدن حدود سه گرم نمک دریافت می کند.

وی اظهار کرد: مقدار نمک مورد نیاز بدن در زمان پخت غذا  نیز استفاده می‌شود که با توجه به این مقدار دیگر نیازی به نمک سفره وجود ندارد.

این عضو هیئت علمی وابستگی به مصرف نمک را یک معضل در تغدیه ایرانی ها عنوان کرد و افزود: مصرف نمک می تواند ایجاد وابستگی کند و افراد به تدریج و با گذر زمان نمک بیشتری استفاده می کنند.

وی اظهار داشت:مصرف زیاد نمک منجر به دفع ادراری کلسیم می شودو کمبود کلسیم شخص را مستعد پوکی استخوان می کند.

نچواک ابراز داشت:  بیماری فشار خون  از  پیامدهای مصرف بیش از حد نمک است وفشار خون از عوامل بروز بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت است.

این متخصص تغذیه در پایان با اشاره به بالا بودن میزان نمک در کنسروها و غذاهای فست فود اظهار کرد: این مسئله دقت بیشتر مراجع نظارت بر صنایع غذایی در خصوص رعایت استاندارد نمک اضافی موجود در غذاها را می طلبد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار