معاون فرماندار گیلان‌غرب:
معاون فرماندار شهرستان گیلان‌غرب گفت: تلف شدن ۳۰۰ قطعه ماهی فیتوفاک در دریاچه سد سراب گیلان‌غرب ۵۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۲۹۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 04 September 2016
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛فرهاد همتی،از خسارت 500 میلیون ریالی در اثر تلف شدن 300 قطعه ماهی در دریاچه سد سراب گیلان‌غرب خبر داد و اظهار داشت: در 10 روز اخیر بیش از 300 قطعه ماهی در دریاچه سد سراب این شهرستان تلف شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
معاون فرماندار شهرستان گیلان‌غرب با بیان اینکه حجم دریاچه سد سراب گیلان‌غرب با این مقدار ماهی رها شده در آب همخوانی ندارد، گفت: در هر هکتار از این سد باید یک تن ماهی رهاسازی می‌شد در حالی که در شرایط کنونی این مقدار خیلی بیشتر از حد طبیعی است و بیشتر از حد مجاز ماهی در این دریاچه رها شده است.
همتی با اشاره به اینکه این ماهی‌ها بومی منطقه نیستند و باید به منظور جلوگیری از تلف شدن مجدد این ماهیان بخشی از آنها از داخل دریاچه سد خارج شوند، عنوان کرد: باید هر چه زودتر نمونه‌گیری دقیق در سه نقطه از آب سد سراب انجام شود و اداره‌های شیلات و دامپزشکی استان نیز موظف شده‌اند تا در کمترین زمان ممکن در این زمینه اقدامات  لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه بسیاری از فلزات سنگین در آب سراب مانند سرب سبب شده است تا حداقل اکسیژنی که برای تنفس ماهیان خاصی مثل فیتوفاک که نیاز اساسی به اکسیژن فراوان دارند از بین رفته باشد، گفت: آلودگی آب سد سراب گیلان‌غرب محرز شده است و ما شاهد انواع فلزات سنگین در این دریاچه هستیم که همین امر سبب شده است که هر روز  10 تا 30 عدد از این ماهی‌ها تلف شوند.
معاون فرماندار شهرستان  گیلان‌غرب ورود پسآب‌های بالادست سد، سموم کشاورزی زمین‌های حاشیه سد و فاضلاب‌های روستایی را از دیگر عوامل تلف شدن ماهیان دانست و اظهار کرد: متصاعد شدن بسیاری از گازهایی که ایجاد آلودگی می‌کند به دلیل انباشت مواد آلی و معدنی فراوان در آب و آلودگی باکتریایی در ماهیان تلف شده احراز شده است.
وی با بیان اینکه پایین آمدن اکسیژن‌دهی آب سبب کبودی ناحیه آبشش ماهیان و خفگی آنها شده است، گفت: درصورتی که سالم بودن بقیه ماهی‌ها از سوی اداره دامپزشکی و شیلات استان تأیید شود، صیادان می‌توانند از آنها استفاده کنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار