اختصاص 10 درصد از درآمد ترانزیت سوخت به کرمانشاه جبران تخریب زیرساخت‌هاست رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه توجیه اقتصادی ترانزیت سوخت برای این استان را در گرو گرفتن سهمی از ترانزیت برای آن دانست و گفت: اختصاص 10 درصد از درآمد ترانزیت سوخت به کرمانشاه جبران تخریب زیرساخت‌هاست.
کد خبر: ۸۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 22 August 2015
کیوان کاشفی اظهار کرد: دو دیدگاه در بحث ترانزیت سوخت وجود دارد که گروه اول معتقدند ترانزیت هیچ سودی ندارد و تنها موجب تخریب زیرساخت‌ها، ایجاد ترافیک و تصادفات جاده‌ای می‌شود.

وی بیان داشت: عده‌ای دیگر با این رویه مخالف هستند که بنده هم با آنها هم عقیده‌ام و معتقدم که بحث ترانزیت هم نوعی از تجارت است که در کنار صادرات و واردات باید انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه امکان ترانزیت را یک فرصت برای کرمانشاه عنوان و بر استفاده از آن تأکید کرد و افزود: تخریب زیرساخت‌ها از جمله روکش آسفالت جاده‌ها امری طبیعی است که می‌تواند بازسازی شود و همین بازسازی خود به نوعی اشتغال ایجاد می‌کند.

کاشفی در مورد سهم استان کرمانشاه از قبل سود کسب شده از ترانزیت سوخت نیز گفت: یک نکته کلیدی در این میان وجود دارد و آن این است که در حال حاضر از هر کامیون وارد شده به کشور 230 دلار تنها بابت حقوق دولتی دریافت می‌شود.

این مسئول رونق مشاغل مختلف خدماتی در مسیر طی شده توسط کامیون‌های ترانزیت را موجب ایجاد درآمد برای استان و کشور دانست و گفت: اما از این همه که بگذریم، مبلغ 230 دلاری که بابت حقوق دولتی از کامیون‌ها دریافت می‌شود خود درآمد مناسبی را عاید می‌کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این مبلغ از طرف اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و نکته مهم و کلیدی این است که چه میزان از آن به استان کرمانشاه برمی‌گردد.

کاشفی گفت: روزانه 400 تا 500 کامیون از طریق مرز استان کرمانشاه وارد کشور می‌شوند و می‌توان محاسبه کرد که این مرز در 24 ساعت چه منبع درآمدی را عاید دولت می‌کند.

وی با تصریح اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از این میزان درآمدی که از راه ترانزیت کسب می‌کنیم حق استان کرمانشاه را بگیریم، گفت: این وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری و اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌هاست که این سهم را مطالبه‌گری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: اگر 10 درصد از این درآمد را به استان بازگردانند می‌توان علاوه بر ترمیم روکش آسفالت جاده‌ها، زیرساخت‌های زیادی در مرز ایجاد کرد، اما مشکل این است که نتوانسته‌ایم سهم استان را از خزانه دولت بازپس گیریم.

کاشفی در مورد به صرفه بودن یا نبودن ترانزیت سوخت برای استان کرمانشاه با توجه به هزینه‌های مختلف تحمیل شده به استان نیز گفت: اگر بتوانیم سهم خود را بگیریم، بسیار با صرفه اقتصادی خواهد بود و باید آن‌را تقویت کنیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این موضوع در گرو آن است که برای گرفتن حق استان از درآمدهای ترانزیت پافشاری بیشتری  داشته باشیم تا که سهم استان از ترانزیت سوخت را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه مسیر ترانزیت سوخت از پنج استان دیگر رد می‌شود و نمی‌توان گفت همه درآمد به کرمانشاه اختصاص یابد، اضافه کرد: باید توجه داشت که بیشتر بار ترانزیت سوخت در این مسیر در هنگام ورود و معطلی و فشردگی کار بر استان کرمانشاه است و باید سهم بیشتری این استان تعلق بگیرد که آن هم صرف ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار