نمایشگاه کتاب کرمانشاه بطور سنتی هر ساله در نیمه دوم مهر برگزار می شود و امسال هم از چند روز پیش این نمایشگاه دایر شده و قرار است تا روز 28 همین ماه برای بازدید علاقه مندان دایر باشد.
کد خبر: ۱۱۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 18 October 2015
نمایشگاه کتاب کرمانشاه بطور سنتی هر ساله در نیمه دوم مهر برگزار می شود و امسال هم از چند روز پیش این نمایشگاه دایر شده و قرار است تا روز 28 همین ماه برای بازدید علاقه مندان دایر باشد.

تجربه سال گذشته در برگزاری این نمایشگاه و بازدید حدود 500 هزار نفر از آن، از این رو باعث خوشحالیست که دیار کرمانشاه با وجود همه آسیب های اجتماعی باز هم دارای مردمانیست که نسبت به کتاب روی گشاده دارند.

کتاب در واقع صبورترین رسانه برای انتقال مفاهیم و پیام ها به مخاطبان است زیرا مانند رسانه های شنیداری و دیداری و حتی خبرگزاریها و سایت های خبری مشمول گذر زمان و سرعت در انتقال پیام نیست و بیشتر شبیه رسانه های مکتوب از قبیل روزنامه ها، مجلات و نشریات است که فرصت زمانی کافی را به مطالعه کننده می دهد تا عمق پیام را بصورت دقیق و جزئی تر دریابد.

شور و اشتیاق کرمانشاهیان برای حضور در نمایشگاه کتاب را در چند روز سپری شده از نمایشگاه کتاب بوستان شاهد می توان به روشنی درک کرد آنجا که براساس گفته یکی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه، تنها در پایان روز سوم و در مجموع روزهای برگزاری این نمایشگاه حدود 2 میلیارد ریال بن کتاب به فروش رسیده که این رقم بدون احتساب آن دسته از کتابهایی است که بصورت آزاد و با اعمال تخفیف 30 درصدی به فروش رسیده است.

در این نمایشگاه که 45 هزار عنوان کتاب در قالب 450 غرفه به مخاطبان عرضه شده و برای نخستین بار هم حدود 40 غرفه به رسانه های دیجیتال اختصاص یافته است، با پشتوانه عرضه 650 میلیون تومان بن و البته تخفیف هایی که ناشران بر کتاب های قابل عرضه اعمال می کنند، پیش بینی می شود تا پایان روز برگزاری، صدها هزار علاقه مند به کتاب از آن بازدید کنند.

ولی نکته اساسی که در این بین وجود دارد، متاسفانه نوعی نگاه ویترینی و تزیینی به کتاب در میان مردم ایران بطور کلی و حتی مردم کرمانشاه است.

در بیشتر خانه ها می توان کتابخانه هایی با کتابهایی قطور و قدیمی از دیوان حافظ، سعدی، شامی، هه ژار و شیرکو بیکس گرفته تا انواع رمان ها و کتاب های آشپزی و فلسفی و کمک آموزشی و... را یافت که متاسفانه «خواننده» ندارند!

در واقع همراهی و رغبت مردم استان کرمانشاه در گام نخست برای خریدن کتاب بسیار تحسین برانگیز است و حتی می توانیم با اتکای به همین هجوم گسترده علاقه مندان به کتاب به نمایشگاه های کتاب مدعی شویم که ما دارای مردمانی فرهنگی، کتابخوان، اهل مطالعه و کاوش هستیم اما متاسفانه در بخش دوم ماجرا باید اذعان کرد که همه آن کتابهایی که خریداری می شوند، خوانده نمی شوند و اینجاست که شاید بتوان اصطلاحی با عنوان «تورم کتاب در خانه ها» را در وصف منازل خودمان بیان کنیم و بهترین سند بر این ادعا هم همان قفسه ها و کتابهای خاک گرفته در خانه های خودمان می باشد.

در پایان ضمن اینکه اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که با همه مضیقه هایی که در بودجه و اعتبارات دارد اما باز هم از برگزاری این نمایشگاه پا پس نکشید را ارج می نهیم و به بانیان برگزاری آن هم دست مریزاد می گوییم، اما ای کاش بزرگان، روشنفکران و همه آنانی که کلامشان در میان مردم نفوذ دارد؛ رافع این نقیصه بزرگ باشند که به صرف داشتن و انباشتن کتاب نمی توان باسواد شد چرا که باید کتاب را از ویترین ها خارج کرد و ورق زد و خواند و با برگ برگ آن همنوا شد و گاهی هم چای و نسکافه مان را با نگاهی خیره به صفحات کتاب ها بنوشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار