اهالی شهر بیستون از اینکه درب جبهه شرقی مجموعه تاریخی بیستون باید امسال هم همچون سال گذشته بسته بماند، معترض‌اند.
کد خبر: ۱۹۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 12 March 2016
اهالی شهر بیستون از اینکه درب جبهه شرقی مجموعه تاریخی بیستون باید امسال هم همچون سال گذشته بسته بماند، معترض‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اغلب مردم، کسبه و بازاریان شهر بیستون از  بسته شدن درب جبهه شرقی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون - درب کنار امامزاده باقر (ع) - ناراحت و به این موضوع معترض‌ا‌ند و اعتقاد دارند بسته شدن این ورودی به معنی تعطیل شدن کل شهر بیستون در ایام نوروز است، بیستونی که شاید بخشی از هویتش با نوروز گره خورده باشد.

اهالی بیستون می‌گویند که سالهای سال است ورودی اصلی بیستون از همین مسیر جبهه شرقی یعنی کنار امامزاده باقر (ع) است و اینکه به یکباره کل این ورودی را مسدود کنیم و آن را به جبهه غربی که حدود چند کیلومتر از این ورودی فاصله دارد بیاندازیم، کار سنجیده و عاقلانه‌ای نیست، چراکه هم گردشگران و مسافرین نوروزی از آن ورودی بی اطلاع‌اند و هم اینکه برای اهالی بیستون ورود و خروج از جبهه غربی کار دشواری است.

برای پیگیری این موضوع و مطلع شدن از پاسخ مسئولین به سراغ مهندس پیمان نعمتی مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی بیستون رفتیم تا در گفت‌وگویی با او در جریان دلایل مسدود کردن درب جبهه شرقی بیستون قرار گیریم.

نعمتی در این باره اظهارکرد: بر اساس پلان مديريت و چشم انداز سايت جهانی بیستون، درب اصلي ورودی این مجموعه، درب غربي یعنی سمت شهرك بیستون است.

وی تاکید کرد: برای سازمان جهانی یونسکو که مجموعه بیستون زیرنظر آن اداره می‎‌شود، تنها درب ورودی غربی ملاک ورود و خروج گردشگران است.

این مقام مسئول در مجموعه ثبت جهانی شده بیستون اظهارکرد: سالهای‌ پیش‌تر که درب جبهه شرقی یعنی کنار امامزاده باقر(ع) برای ورود و خروج مردم، گردشگران و مسافرین نوروزی باز بود، مشکلات بسیاری را متحمل می‌شدیم.

وی با اشاره به مشكلاتي كه در صورت باز بودن درب شرقي پيش مي‌آيد، گفت: ترافيك و ازدحام سرسام‌آور در داخل شهر بیستون اصلی‌ترین دستاورد باز بودن درب جبهه شرقی بود که در سالهای گذشته و به ویژه در ایام نوروز به شدت درگیر آن بودیم و این مهم موجبات نارضايتي گردشگران را فراهم می‌آورد.

نعمتی تصریح کرد: وجود این همه ترافیک و ازدحام باعث بروز تصادفات و حتی سرقت‌هایی می‌شد که چنین شرایطی هرگز پسندیده نیست.

وی همچنین یادآورد شد: توالي آثار موجود در مجموعه ثبت جهانی بیستون از درب غربي از معاصر شروع شده و به پيش از تاريخ خاتمه مي‌یابد، در حاليكه توالي این آثار از سمت درب شرقي صحيح نمي‌باشد و موجب سر درگمي گردشگران مي‌شود.

مدیر داخلی پایگاه ثبت جهانی شده بیستون گفت: در قسمت شرقي پاركينگ وجود ندارد، در حاليكه پاركينگ مناسبي در درب غربي ایجاد شده است.

نعمتی افزود: وجود كاروانسرا يا هتل لاله در بخش غربي كه خود فاكتور مهمي در دعوت و فراخواني گردشگر خواهد بود و باز بودن درب غربي كمك شاياني در رونق هتل و ارائه خدمات بهتر به گردشگران خواهد کرد.

وی همچنین یادآور شد: گردشگراني كه از درب غربي وارد مجموعه ثبت جهانی شده بیستون مي‌شوند، مي‌توانند از مسير زيباي جاده رويايي پارک جنگلی بیستون نيز لذت ببرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار