رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: اکنون مرکز تجارت جهانی در شبه قاره است و اگر به بازار پاکستان وارد شویم می‌توانیم به بازار هند نیز راه پیدا کنیم.
کد خبر: ۹۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 20 September 2015
مراد نعمتی در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی استان خواستار متصل شدن بخش خصوصی کشور به اقتصاد دنیا شد و اظهار داشت: این فرصت نباید تنها در اختیار دولتی‌ها بوده و این بخش صاحب و مالک همه چیز باشد.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان تاکید کرد: اگرچه در این سال‌ها در یک فضای رقابتی کار نکردیم و با تجارت جهانی فاصله داریم اما باید خود را به آنها نزدیک کنیم و واقع‌گرا باشیم نه ایده آل ‌گرا و در چنین شرایطی باید با استفاده از کار تیمی از ظرفیت استفاده کنیم و با دید حرفه‌ای گام برداریم.

نعمتی با بیان اینکه کشوری مانند پاکستان که در بسیاری از جنبه‌ها از ایران عقب‌تر است سال‌هاست که عضو تجارت جهانی است و قوانین اقتصادی به روز دارد، یبیان کرد: ما هم باید قوانین بین‌المللی را بشناسیم تا بتوانیم قردادهای ایمن ببندیم و البته خود نیز قوانین را رعایت کنیم.

نعمتی در مورد تعامل با پاکستان بیان کرد: عمده صادرات ما به این کشور نخود و گشنیز است و باید به تجار اصلی و مرکزی پاکستان وصل شد، زیرا اکنون مرکز تجارت جهانی در شبه قاره است و اگر به بازار پاکستان وارد شویم می‌توانیم به بازار هند نیز راه پیدا کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه نیز در این دیدار با اشاره به ورود هیات‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی از سراسر دنیا به ایران، افزود: فراق چند ساله بین اقتصاد ایران و دنیا سبب شده شرکت‌های داخلی نتوانند به خوبی با شرکت‌های خارجی متصل شوند و با آن‌ها تفاوت داشته باشیم.

کیوان کاشفی بیان کرد: این شرایط سبب شده هنگام ورود هیات‌های خارجی به کشور مانند هیئت اتریشی اخیر که حدود 180 نفر بودند، به خوبی از پتانسیل آن‌ها استفاده نشود و امکان تعامل آن‌ها با همتایان مناسب در داخل کشور برقرار نگردد.

کاشفی با اشاره به اینکه دو طرف علاقه به همکاری دارند اما هنوز آموزش های لازم در داخل ارائه نشده است، گفت: متاسفانه عمده هیئت‌هایی که وارد کشور می‌شوند با شرکت‌های دولتی مرتبط می‌شوند زیرا بخش عمده شرکت‌های بزرگ کشور در بخش دولتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه این شرایط سبب می‌شود بدنه دولتی کشور فربه‌تر و بخش خصوصی کوچکتر شود، افزود: در حال حاضر در ایران 25 هزار کارت بازرگانی وجود دارد و این عدد در ترکیه 1.7 میلیون و در آلمان هفت میلیون کارت است که این موضوع نشان می‌دهدبخش خصوصی در مقایسه با آن‌ها بسیار کوچک است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در کل ایران 25 هزار کارت بازرگانی داریم، ادامه داد: این عدد در ترکیه 1.7 میلیون و در آلمان هفت میلیون است که نشان می‌دهد بخش خصوصی ما در مقایسه با آنها چقدر کوچک است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران یادآور شد: همه این شرایط نشان می‌دهد چقدر مشکلات ما ریشه‌ای و کار سخت است اما باید شروع کرد و آموزش بخش خصوصی را در اولویت قرارداد و البته دید وزارت خارجه اکنون نسبت به مسائل اقتصادی بهتر شده و از جنبه سیاسی فاصله گرفته که باید از این پتانسیل استفاده کرد.

کاشفی بر لزوم تعامل با پاکستان تاکید و تصریح کرد: این کشور سال‌هاست که عضو سازمان تجارت جهانی است و می‌تواند معبری برای ورود به بازارهای هند نیز باشد.

وی از رایزن بازرگانی ایران در پاکستان خواست زمان نمایشگاههای اصلی و مهم پاکستان را اعلام کند تا شرکت‌های ایرانی بتوانند وارد این نمایشگاه‌ها شوند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار